انواع ایمپلنت دندان در اصفهان: بهترین نوع ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان معمولاً در مواردی توصیه می‌شود که افراد تعدادی از دندان‌های خود را به دلیل آسیب‌دیدگی یا بیماری پریودنتال از دست داده‌اند. دلیل اینکه بیشتر مردم ترجیح می‌دهند که به جای آنکه با دندان‌های از دست رفته زندگی کنند ایمپلنت دندان انجام دهند، به خاطر خجالت کشیدن از آن و گاهی اوقات اثر آن در پایین آمدن اعتمادبه‌نفسشان است. اگر دندانی جایگزین دندان‌های از دست رفته نشود، این موضوع می‌تواند بر ردیف بودن دندان‌های باقیمانده شما نیز تأثیر بگذارند. چه بیماری لثه در از بین رفتن دندان شما نقش داشته است یا تروما یا مشکلات مربوط به سلامتی‌تان، ایمپلنت دندان می‌تواند لبخند درخشان شما را به شما بازگرداند و امیدی تازه به زندگی شما بدهد.

اما ایمپلنت دندان چیست؟ امروزه چه نوع جراحی‌های کاشت و ایمپلنت دندان انجام می‌شود و چه روش‌هایی برای ایمپلنت دندان در نظر گرفته می‌شوند؟ در این مقاله به این سه سؤال پاسخ خواهیم داد تا شما را از این درمان آگاه کنیم.

شما عزیزان می‌توانید برای انجام انواع ایمپلنت در اصفهان به کلینیک دندانپزشکی سروش مراجعه فرمایید.

ایمپلنت دندان چیست؟


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت دندان جایگزین ریشه دندان‌های از دست رفته می‌شود. پست‌های فلزی ایمپلنت به ریشه جدید دندان شما تبدیل می‌شوند و به روش جراحی در دهان شما قرار می‌گیرند. ایمپلنت‌ها را می‌توان داخل یا بالای فک قرار داد. برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، کاشت و ایمپلنت دندان، گزینه‌ای محبوب است که یک راه‌حل ایمن، بی‌خطر و طولانی‌مدت را ارائه می‌دهد.

پس از آنکه ایمپلنت با دقت در دهان شما قرار گرفت، دندان‌پزشک شما می‌تواند دندان‌های تعویضی (مصنوعی)، تاج دندان یا بریج ها ثابتی را بر روی آن قرار دهد. ایمپلنت دندان ظاهر و احساسی طبیعی دارند و اگر به‌درستی از آن‌ها مراقبت شود، می‌تواند برای تمام طول عمرتان دوام بیاورد.

ایمپلنت دندان معمولاً در دو مرحله انجام می‌شود. اگر دندان‌پزشک شما ایمپلنت دندانی سنتی را توصیه کرده است، ابتدا لثه‌تان باز می‌شود تا استخوان فک را در معرض دید شما قرار گیرد. سپس ایمپلنت کاشته می‌شود و به استخوان فک شما فرو برده می‌شود. مرحله دوم، زمانی که لثه شما بهبود یابد، می‌توان دندان مصنوعی، تاج یا بریج دندان را نصب یا ثابت کرد. پس از بهبود لثه‌ها، ایمپلنت شما دیگر بدون هیچ خطری در ناحیه فک شما چسبیده می‌شود.

چرا از ایمپلنت دندان استفاده می‌شود؟


کنده شدن و از دست رفتن دندان‌ها، شکستگی یا آسیب‌دیدگی آن‌ها، می‌تواند ضربه بزرگی به اعتمادبه‌نفس شما وارد کند، علاوه بر این که شما را در معرض عوارض جانبی بدی برای دندان‌های باقیمانده و سلامت کلی شما قرار می‌دهد. کاشت دندان می‌تواند لبخند و اعتمادبه‌نفستان را به شما بازگرداند و سلامت دهان و دندانتان را در شرایط خوبی حفظ کند.

وقتی مجموعه و ردیف دندان‌هایتان کامل نباشد، خطر تغییر کردن فرم صورت و حالت عضلاتتان وجود دارد. این امر می‌تواند بر گفتار و توانایی جویدن شما تأثیر بگذارد و همچنین می‌تواند باعث نامرتب شدن دندان‌های باقی‌مانده شما نیز گردد.

اگر به دلیل بیماری لثه‌یا مشکلاتی در سلامتی، دندان خود را از دست داده‌اید، باید سریعاً با پزشک خود تماس بگیرید تا این وضعیت را معالجه کرده و از ابتدای امر، از این مشکل جلوگیری کند، قبل از اینکه خیلی دیر شود. به همین صورت، دندان‌هایی که به علت ضربه یا صدمه آسیب دیده یا از دست می‌روند، باید سریعاً تحت رسیدگی و درمان قرار گیرند.

آیا ایمپلنت دندان برای من مناسب است؟


برای اینکه کاندیدای مناسبی برای ایمپلنت دندان باشید، باید لثه‌های سالم و استخوان کافی برای پشتیبانی از ایمپلنت را داشته باشید. اگر بافت استخوانی کافی ندارید، می‌توانید از ایمپلنت ساب پریواستیل یا زیرپیرا استخوانی (subperiosteal) استفاده کنید، یا ممکن است به پیوند استخوان احتیاج پیدا کنید. متخصص دندانپزشکی شما در اصفهان دندان‌های شما را به دقت معاینه کرده و بهترین راهکار را برای بازگرداندن لبخند سالم شما توصیه می‌کند.

انواع ایمپلنت دندان در اصفهان


امروزه دو نوع ایمپلنت دندان وجود دارد که به شرح زیر است:

ایمپلنت‌های اندواستیل (Endosteal)

ایمپلنت‌های اندواستیل (Endosteal)

ایمپلنت‌ اندواستیل (Endosteal) پرکاربردترین نوع ایمپلنت دندان می‌باشد. این نوع ایمپلنت با پیچ‌ها، استوانه‌ها و تیغه‌هایی که در استخوان فک قرار داده شده‌اند (البته به روش جراحی)، نگه داشته می‌شوند. هر ایمپلنت می‌تواند به‌راحتی یک یا چند دندان مصنوعی (پروتز دندان) را در خود نگه دارد. این نوع ایمپلنت، به‌عنوان جایگزینی برای دندان بیمارانی توصیه می‌شود که از بریج های دندانی یا دندان مصنوعی متحرک استفاده می‌کنند.

ایمپلنت‌های ساب پریواستیل

ایمپلنت‌های ساب پریواستیل

در بعضی موارد، بیمارانی که ارتفاع استخوانی آن‌ها (استخوان فک) حداقل است و قادر به پوشیدن پروتزهای دندان مصنوعی معمولی نیستند، از ایمپلنت‌های ساب پریواستیل (Subperiosteal Implants) استفاده می‌کنند. این نوع ایمپلنت‌ها با استفاده از یک چارچوب فلزی که از لثه بیرون زده می‌شوند، برای نگه‌داشتن دندان یا دندان مصنوعی، در بالای فک قرار می‌گیرند.

روش‌های کاشت دندان


پنج روش درمانی معمول وجود دارد که متناسب با نیاز دندانپزشکی بیمار تنظیم و در نظر گرفته می‌شود. دندان‌پزشکان و پریودنتیست ها (متخصصین بیماری‌های لثه) در اصفهان برای تعیین اینکه کدام روش مناسب‌تر از روش‌های دیگر است، با بیماران خود صحبت می‌کنند. در اینجا پنج روش معمول برای انجام جراحی ایمپلنت دندان گفته شده است:

جایگزینی تک دندان

جایگزینی تک دندان

این روش برای بیمارانی که تنها یکی از دندان‌هایشان از دست رفته است، انجام می‌شود. در این روش، یک روکش تاج دندان و یک ایمپلنت به‌راحتی در ناحیه بدون دندان شده قرار می‌گیرند.

جایگزینی چند دندانی

جایگزینی چند دندانی

اگر بیش از یک دندان نیاز به جایگزینی داشته باشند، متخصص دندانپزشکی از بریج های بر پایه‌ی ایمپلنت (ثابت شده با ایمپلنت) استفاده می‌کنند که می‌توانند جایگزین چند دندان از دست رفته باشند.

جایگزینی کامل دندان‌ها

در برخی موارد که بیماران همه‌ی دندان‌هایشان را از دست داده‌اند، از دندان‌های مصنوعی کامل یا بریج های کامل دندانی با پایه‌ی ایمپلنت (ثابت شده با ایمپلنت) برای جایگزین کردن آن‌ها استفاده می‌شود.

لیفت سینوس

لیفت سینوس

این روش هنگامی انجام می‌شود که متخصص دندان‌پزشک با مشکلی در کاشت پروتز یا پل مواجه می‌شود. به طور معمول، ناحیه‌ی پشت فک بالا دشوارترین مکان برای انجام کاشت دندان است. در این شرایط، عمل لیفت سینوس (sinus augmentation) انجام می‌شود. در این روش کف سینوس به همراه استخوان در حال رشد بالا برده می‌شود تا ایمپلنت‌های دندانی به‌خوبی نگه داشته شوند.

اصلاح ریج 

اصلاح ریج

مواردی وجود دارد که بیماران دچار نقایص استخوانی را در استخوان فک می‌باشند. به دلیل ناکافی بودن بافت استخوانی، پزشک ناچار است که لثه را باز کند و از روی استخوان کنار بزند تا این ناهنجاری در معرض دید قرار گیرد – این روش به‌عنوان پیوند استخوان یا اصلاح ریج (Ridge modification) شناخته می‌شود. برای کاشت موفقیت‌آمیز ایمپلنت و بهبود ظاهر، این نقص با یک ماده‌ی جایگزین استخوان پرشده که باعث ایجاد استخوان کافی زیر دندان می‌شود.

نحوه انتخاب بهترین نوع ایمپلنت


هدف از جایگزینی هر دندان، ارائه‌ی یک دندان جایگزین تقریباً یکسان از نظر شکل، اندازه، ظاهر و توانایی عملکردی با دندان طبیعی است. بیشتر افراد 28 تا 32 دندان سالم دارند و عملکرد، شکل و اندازه آناتومیکی هر یک از دندان‌ها در نقاط مختلف دهان، به طور قابل‌توجهی متفاوت است. در یک دهان ​​با 28 دندان، حداقل 7 نوع مختلف گروه دندانی وجود دارد. این گروه‌ها عبارت‌اند از:

  • دندان پیشین یا ثنایای مرکزی بالایی
  • دندان پیشین کناری بالایی
  • دندان‌های نیش بالایی
  • دندان آسیای کوچک بالایی و پایینی
  • دندان‌های آسیای بالا و پایین
  • دندان‌های نیش پایینی
  • دندان‌های پیشین پایین

اگر این مورد وجود داشته باشد، مطمئناً 1 نوع کاشت دندان نمی‌تواند راه‌حلی برای جایگزینی همه‌ی دندان‌ها باشد؟ نوع کاشت دندان به‌ویژه قسمت بالای ایمپلنت که به ترمیم دندانی پوشاننده متصل می‌شود، تعیین‌کننده‌ی نوع دندانی است که می‌تواند ارائه شود.

طول در مقابل قطر؟

اندازه کاشت دندان توسط 2 پارامتر اصلی تعیین می‌شود. طول و قطر. این دو پارامتر در هنگام تهیه جایگزینی برای دندان از یکی از گروه‌های دندانی فوق‌الذکر، از اهمیت قابل‌توجهی برخوردار است. به طور مثال، دندان‌پزشک ممکن است بخواهد از ایمپلنت با قطر بیشتری برای جایگزینی دندان‌های بزرگ‌تر مانند دندان‌های آسیا یا دندان‌های پیشین مرکزی بالایی استفاده کند. همچنین ممکن است دندان‌پزشک به خاطر جلوگیری از مداخله در ساختارهای مهم آناتومیک مانند سینوس‌های فک بالا و کانال‌های عصبی، از ایمپلنت دندان کوتاه‌تر استفاده کند – این ارزیابی‌ها در اسکن CBCT بیمار برای برنامه‌ریزی دقیق انجام می‌شود.

سطح بافت در مقابل سطح استخوان

عامل مهم دیگر در انتخاب نوع ایمپلنت دندان این است که آیا باید از یک ایمپلنت “سطح بافت” استفاده کنیم یا ایمپلنت “سطح استخوان”. تمیز کردن و نگه‌داری از ایمپلنت سطح بافت برای بیمار راحت‌تر است زیرا اتصال بین پیچ ایمپلنت و پروتز ترمیم دندانی در سطح خط لثه قرار دارد که با یک مسواک معمولی به‌راحتی قابل دسترسی است. تنها نقطه ضعف ایمپلنت دندان در سطح بافت این است که حاشیه‌ی فلز نقره‌ی ایمپلنت “ممکن است” در اطراف خط لثه قابل مشاهده باشد که مشکلی را در ظاهر دندان به وجود می‌آورد.

ایمپلنت دندان “سطح استخوان ” بسیار مفید است زیرا تقریباً بین 3 تا 6 میلی‌متر زیر خط لثه‌ی قابل‌رؤیت قرار می‌گیرد، بدین معنی که اتصال بین پیچ ایمپلنت و پروتز ترمیم دندان به‌خوبی در زیر حاشیه لثه قابل مشاهده است. به همین دلیل، این نوع ایمپلنت‌ها نتیجه بهتری در ظاهر و همچنین نتیجه‌ی قابل پیش‌بینی تر و پایدارتری را برای بیماران فراهم می‌کنند. نکته منفی این نوع ایمپلنت این است که تمیز کردن اتصال بین کاشت و ترمیم سخت‌تر است زیرا در زیر لثه قرار دارد و بنابراین دستیابی به آن با یک مسواک معمولی دشوارتر است. با این وجود، با رعایت بهداشت روزانه دهان و دندان با استفاده از کشیدن نخ دندان و مسواک تمیز، می‌توان از سلامت و بهداشت دندان‌ها به‌خوبی مراقبت کرد.

هنگام برنامه‌ریزی در مورد این درمان، دندان‌پزشکان همه این موارد را در نظر می‌گیرند و گزینه‌های مناسب را با بیماران خود در میان می‌گذارند. در بیشتر موارد متوجه می‌شویم که ایمپلنت‌های سطح بافت برای جایگزینی دندان‌ها در قسمت پشت دهان ایدئال هستند که در این محل‌ها، دسترسی برای تمیز کردن روزانه با نخ دندان معمولاً از جلوی دهان دشوار است. حاشیه‌ی نقره‌ای احتمالی در اطراف خط لثه در قسمت پشت دهان جای نگرانی ندارد، زیرا نمی‌توان آن را در هنگام عملکرد طبیعی دهان دید. دندان‌پزشکان به خاطر داشتن ظاهری بهتر و همچنین این واقعیت که جلوی دهان به دلیل دسترسی راحت‌تر، آسان‌تر تمیز می‌شود، در اکثر موارد در قسمت جلو از پیوند استخوان استفاده می‌کنند.

ایمپلنت‌های مخروطی

طراحی سطح ایمپلنت‌های دندانی در طی سال‌ها تحول یافته است. این سطح است که با استخوان بیمار در تماس خواهد بود، بنابراین پیشرفت در طراحی این سطح باعث بهبود چشمگیر استخوان در تماس با ایمپلنت و پیوند استخوانی متعاقب می‌شود.

میزان مخروطی بودن در این ایمپلنت‌ها می‌تواند متفاوت باشد. همه این اشکال (مخروطی یا استوانه‌ای)، راه‌حل‌هایی را برای طیف گسترده‌ای از انواع استخوانی که باید در دهان درمان شوند ارائه می‌دهند. انتخاب درست میزان مخروطی شدن روی هر ایمپلنت، می‌تواند در بسیاری از عواملی مانند پایداری ایمپلنت و مدت زمان کلی که طول می‌کشد که بیمار دندان نهایی بر پایه‌ی ایمپلنت را دریافت کند، تأثیر بگذارد.

هدف از انجام کاشت ایمپلنت دندان برای جایگزینی دندان‌های از دست رفته، ارائه‌ی یک جایگزین دندان برای مادام‌العمر است. مطمئناً این امر تنها در صورتی می‌تواند حاصل شود که پیامدهای طولانی‌مدتی را که ایمپلنت‌ها برای توانایی بیمار در تمیز کردن و انجام عملکردهایی با این دندان‌های جدید دارند، در نظر بگیریم.

هزینه انواع ایمپلنت در اصفهان


هزینه ایمپلنت دندان در اصفهان بستگی به نوع درمان شما دارد. روش‌های ایمپلنت دندان، بسته به شرایط شما متفاوت خواهد بود.

در همه موارد، ابتدا یک مشاوره اولیه لازم است تا تیم دندانپزشکی ارزیابی دقیقی از وضعیت شما انجام دهد. اگر به دنبال ایمپلنت دندان هستید، دندان‌پزشکان باید در طول جلسه‌ی مشاوره، وضعیت استخوان موجود در فک شما را کاملاً بررسی و معاینه کنند.

مقالات مرتبط

هزینه ارتودنسی

وقتی دندانپزشک تشخیص می‌دهد که شما یا کودکتان به سیم‌کشی دندان نیاز دارید، اغلب این به منزله شروع چندین جلسه ویزیت دندانپزشکی و تقبل هزینه‌های

مطالعه »

انواع محافظ دندانی

محافظ‌ها یا گاردهای دهانی که هنگام خوابیدن از آنها استفاده می‌شود به رفع مشکل خرو پف، وقفه تنفسی (آپنه) در خواب خفیف تا متوسط، دندان

مطالعه »

بهترین دکتر دندانپزشک

تردیدی وجود ندارد که افرادی که از خدمات دندانپزشکی استفاده می کنند باید با ابزارها و روش های مورد استفاده توسط یک دندانپزشک زیبایی یا

مطالعه »
تماس با ما