عصب کشی دندان و درمان ریشه چیست؟ مراحل و قیمت آن

در پاسخ به این سوال که عصب کشی دندان(پالپوتومی) چیست؟ باید گفت این روش درمان شامل خارج کردن ریشه یک دندان، تمیز کردن و شکل دادن به فضای کانال و در نهایت پر کردن آن به منظور جلوگیری از نفوذ باکتری به این ناحیه و بازگشت باکتری ها به سیستم اعصاب دندان است. هدف از انجام این کار فراهم کردن امکان باقی ماندن دندان در دهان بدون وجود اعصاب زنده در آن است و به این ترتیب می توان از دندان درد احتمالی در هنگام جویدن غذا جلوگیری کرد و به منظور اهداف زیبایی دندان و طرح لبخند را در محل خود در دهان حفظ نمود.

لزوم انجام

عصب کشی دندان فقط زمانی نیاز است که مشخص شود بافت نرم مرکز دندان به نام پالپ عفونی شده است. در این حالت دندانپزشک وضعیت دندان های شما را بررسی کرده و از عکس رادیولوژی برای تشخیص وجود عفونت باکتریایی استفاده می کند. در عکس برداری رادیولوژی از پرتو ایکس برای عکس برداری از دندان خراب بیمار استفاده می شود و به این ترتیب می توان از عکس تهیه شده برای تشخیص مشکلات احتمالی دندان استفاده کرد. عفونت پالپ معمولاً در نتیجه پوسیدگی دندان ایجاد می شود. علائم ایجاد عفونت دندان در دهان شامل موارد زیر است:

• درد در زمان مصرف غذا و نوشیدنی های گرم یا سرد
  • درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
  • لق شدن دندان

با پیشرفت عفونت ایجاد شده، این علائم اغلب با مردن پالپ یا عصب دندان از بین می رود. در ادامه به نظر می رسد دندان شما درمان شده است، اما عفونت در حقیقت به سیستم کانال ریشه دندان گسترش پیدا کرده است. سایر علائم احتمالی بعدی مربوط به این مشکل شامل موارد زیر است:

• درد در زمان گاز گرفتن یا جویدن
  • ورم در لثه نزدیک دندان آسیب دیده
  • ترشح چرک از دندان آسیب دیده
  • ورم صورت
  • تیره رنگ شدن دندان آسیب دیده

در صورتی که درد دندان شما پیشرفت کرد، مهم است که با دندان پزشک برای بررسی و درمان دندان درد و ریشه دندان تماس گرفته و ملاقات کنید،و برای عصب کشی دندان اقدام نمایید.

مراحل

Untitled54

در ادامه به این پرسش که عصب کشی دندان در کودکان و بزرگسالان چگونه انجام می شود و مراحل آن چیست پاسخ می دهیم. این روش معمولاً توسط یک متخصص درمان ریشه دندان یا یک دندان پزشک عمومی انجام می شود. درمان عصب کشی دندان معمولاً نیازمند یک یا دو جلسه ملاقات با دندان پزشک است، در جلسه اول و پس از معاینه میتوانید از تعرفه خدمات دندانپزشکی در مورد دندان خود از پزشک سوال بپرسید ، اما گاهی اوقات به یک جلسه درمانی اضافی به دلیل دشوار بودن درمان برخی دندان ها نیاز می باشد.  مراحل انجام عصب کشی بدون درد دندان در ادامه آورده شده است:

مرحله اول: در ابتدا، برای معاینه و بررسی وضعیت و میزان آسیب دندان عکس رادیولوژی از آن تهیه می شود. علاوه بر این برای درمان از داروی بی حسی موضعی برای کنترل درد استفاده می شود که ممکن است این درد در صورت ایجاد آبسه و عفونت دندان بسیار شدید باشد. سپس از یک صفحه پلاستیکی شکل در دهان بیمار برای تمیز نگه داشتن آن و حفاظت و خالی کردن آن از بزاق استفاده می شود. به این ترتیب پوسیدگی های دندان برداشته شده و عاج دندان برای دسترسی به ساقه پالپ باز می شود. در ادامه از یک ابزار کوچک دندان پزشکی برای خارج کردن عصب عفونی شده استفاده خواهد شد.

مرحله دوم: در این مرحله عصب کشی دندان پس از برداشتن پالپ آسیب دیده، ساقه پالپ و کانال های ریشه خالی شده و تمیز می شود. هنگام انجام این کار کانال های ریشه ممکن است تغییر شکل داده و بزرگ شوند تا به این ترتیب دسترسی بهتری به آن برای پرکردن دندان وجود داشته باشد. قبل از پر کردن دائم کانال های ریشه، لازم است که این کانال ها از تمام عفونت پاک شده و خشک شوند. در این زمان داروهای لازم گاهی اوقات در ساقه پالپ و کانال ریشه قرار می گیرد تا به این ترتیب محل ترمیم از هر گونه عفونت احتمالی پاک شود. دندان بیمار ممکن است برای خارج شدن مایع و ترشحات احتمالی از آن برای چند روز باز باقی بماند. اگر عفونت در لایه های داخلی دندان مانند عفونت ریشه دندان پخش شده باشد، ممکن است نیاز به تجویز آنتی بیوتیک برای بیمار وجود داشته باشد. اگر مراحل عصب کشی دندان نیازمند چند جلسه ملاقات با دندان پزشک باشد، یک پرکردگی موقت روی عاج دندان برای حفاظت از دندان و دور نگه داشتن آن از مواد غذایی و تماس با بزاق قرار می گیرد. در هر حال از جویدن یا گاز گرفتن با استفاده از دندان مورد نظر تا زمانی که دندان درمان شده و ترمیم شود، خودداری نمایید. گاهی نیاز به درمان ریشه دندان نیز وجود دارد.

مرحله سوم: پس از تمیز کردن و خشک کردن محل، زمان پر کردن بخش داخلی دندان فرا می رسد که همان ساقه خالی پالپ و کانال های ریشه است. در این مرحله ممکن است نیاز به تزریق مواد بی حسی وجود داشته باشد. اگر برای شما از یک پر کردگی موقت استفاده شده باشد، این پر کردگی برداشته می شود تا به این ترتیب بتوان به ناحیه داخل دندان دسترسی پیدا کرد. در این مرحله از مواد مخصوص دندان پزشکی برای پر کردن دندان استفاده می شود تا به این ترتیب بتوان از حفاظت کانال های ریشه در برابر بزاق و نفوذ مواد خارجی اطمینان حاصل کرد.

مرحله آخر: مرحله نهایی عصب کشی دندان مربوط به ترمیم دندان است. به خاطر اینکه دندان معمولاً در این حالت بطور وسیع پر می شود یا به خاطر پوسیدگی های گسترده ضعیف می گردد، نیاز به حفاظت از آن در برابر آسیب های آتی و نیز کمک به بازگشت دندان به عملکرد طبیعی آن وجود دارد. انجام این کار معمولاً با استفاده از روکش دندان انجام می شود که می تواند یک ظاهر واقعی شبیه دندان مصنوعی به دندان بدهد. روکش دندان از جنس طلا، پرسلاین یا ترکیبی از پرسلاین و فلز ساخته می شود. روکش ساخته شده از پرسلاین یا ترکیب پرسلاین و فلز می تواند سایه زده شود تا به این ترتیب رنگ آن با رنگ سایر دندان ها مطابقت و هماهنگی داشته باشد. گاهی اوقات، یک پست فلزی باید در ابتدا در دندان برای حمایت از ساختار آن و نگه داشتن روکش قرار گیرد. در این رابطه از دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه دندان درباره انتخاب های ترمیم دندان قابل استفاده برای خود سوال کنید.

پس از عصب کشی دندان، دندان ترمیم شده با روکش جدید باید فعالیت عادی خود را باز یابد و از نظر ظاهری زیبا باشد. اگر شما بهداشت دهان و دندان خود را به نحو مناسب رعایت کنید، دندان ترمیم شده می تواند برای تمام عمر توسط فرد استفاده شود. اولین روزهای پس از عصب کشی، دندان ممکن است حساس شود. برای کمک به کنترل این مشکل می توان از داروهای مسکن استفاده کرد. اگر درد یا فشار برای بیش از چند روز دوام داشت، با دندان پزشک یا متخصص درمان ریشه دندان برای بررسی مشکل احتمالی ملاقات نمایید.

درد عصب کشی دندان مشهور است. اما حقیقت این است که اکثر افراد درد این روش درمانی را بیشتر از درد پر کردن دندان گزارش نکرده اند و می توان گفت این روش تقریبا بدون درد است. خونریزی فقط در حین انجام درمان پیش می آید و پس از اتمام کار دندانپزشک خوب در مطب خونریزی مشاهده نخواهید کرد. در زمان عصب کشی دندان، سعی کنید از جویدن یا گاز گرفتن غذاهای سفت تا زمان تکمیل درمان خودداری کنید. در برخی موارد، تکمیل درمان نیازمند چندین جلسه ملاقات با دندان پزشک است. پس از درمان نهایی، دندان ترمیم شده شما نباید دردناک باشد، هر چند ممکن است حساسیت آن برای چند روز افزایش پیدا کند. داروهای مسکن موجود در داروخانه ها همچون پاراستامول یا ایبوپروفن می تواند برای خلاص شدن از ناراحتی های احتمالی مشاهده شده در این رابطه مفید باشد. در صورتی که درد یا ورم شما پس از استفاده از داروهای مسکن باز هم ادامه داشت، با دندان پزشک خود تماس بگیرید.

نتایج

عصب کشی دندان با نسبت بسیار بالا موفقیت آمیز می باشد و نسبت موفقیت آن بیش از 95% موارد درمان است. بسیاری از دندان های درمان شده با این روش می توانند برای تمام عمر فرد قابل استفاده باشند. علاوه بر این، به خاطر اینکه مرحله نهایی عصب کشی دندان مستلزم استفاده از ساختارهای ترمیمی همچون روکش یا پر کردن دندان است، برای سایر افراد این موضوع که شما دندان های خود را عصب کشی کرده اید، واضح و مشخص نخواهد بود.

ماندگاری و دوام

دندان درمان و ترمیم شده شما می تواند در صورت مراقبت صحیح برای تمام عمر دوام و ماندگاری داشته باشد. به خاطر اینکه پوسیدگی دندان هنوز می تواند در دندان های ترمیم شده ایجاد شود، رعایت مناسب بهداشت دهان و توجه به معاینات منظم دندان پزشکی برای پیش گیری از ایجاد مشکلات بعدی لازم و ضروری است.

با توجه به اینکه پس از عصب کشی دندان پالپ دندان دیگر زنده نیست، دندان هایی که ریشه آنها درمان شده می توانند شکننده شده و به احتمال بیشتر دچار شکستگی گردند. این موضوع یکی از ملاحظات مهمی است که در هنگام تصمیم گیری درباره استفاده از روکش کردن دندان یا پر کردن دندان پس از عصب کشی آن مورد توجه خاص قرار می گیرد. برای تعیین میزان موفقیت یا شکست و عصب کشی ناقص، رایج ترین روش تهیه یک عکس رادیولوژی جدید از دندان و مقایسه آن با عکس رادیولوژی تهیه شده قبل از شروع درمان می باشد. این مقایسه نشان می دهد که آیا دندان هنوز اشکال دارد یا وضعیت آن به نحو مناسب ترمیم شده است یا خیر.

دندان شیری کودکان

دندان پزشک کودکان ممکن است عصب کشی دندان را هم برای دندان‌های شیری (اولیه) و هم برای  دندان‌های دائمی کودک انجام دهد. با وجودی که دندان‌های شیری با گذشت زمان می‌افتند، اما این دندان‌ها برای صحبت کردن، جویدن مناسب غذا، و رشد دندان کودکان بصورت صحیح و مناسب دندان‌های دائمی و ایجاد فضای کافی برای دندان‌های دائمی نیاز دارد. به این ترتیب در صورتی که علائم آسیب دیدگی پالپ دندان در کودک ادامه داشته باشد، کودک شما نیاز به مراجعه به دندان پزشک برای بررسی مشکل خواهد داشت.

عصب کشی در بارداری

معمولاً عصب کشی دندان در بارداری یک درمان بی خطر و ایمن است. اغلب عکس برداری رادیولوژی مورد نیاز قبل، در طول زمان درمان، یا پس از تکمیل آن یکی از دلایل نگرانی زنان باردار درباره استفاده از این روش است، اما این موضوع معمولاً خطر جدی برای فرد به همراه ندارد. علاوه بر این زنان در اغلب مواقع نسبت به داروهای استفاده شده برای بی حس کردن دهان برای عصب کشی دندان در بارداری نگرانی دارند، اما این داروها نیز در بسیاری از مواقع بی خطر می باشند.

بسیاری از افراد تصور می کنند عصب کشی دندان در بارداری خطرناک است و تا حد ممکن باید از انجام این کار در این دوره اجتناب شود. به هر حال حقیقت این است که عصب کشی دندان معمولاً در طول دوره بارداری بی خطر و امن است. در عمل، عصب کشی دندان حتی می تواند به حفاظت از سلامت مادر و رشد بهتر جنین کمک کند. این موضوع به خاطر این حقیقت بیان می شود که دندان ناسالم در صورت درمان نشدن می تواند عفونت دندان جدی به همراه داشته باشد. این نوع از عفونت می تواند به حدی پیشرفت کند که سایر اعضای بدن را نیز تحت تاثیر خود قرار دهد، اما درمان دندان می تواند به حذف این خطر احتمالی کمک موثر نماید.

مراقبت های بعدی

پس از عصب کشی دندان، دندان  ترمیم شده را مشابه سایر دندان های خود تمیز کنید و با دندان پزشک برای معاینه و بررسی های لازم بطور منظم ملاقات نمایید. دنبال کردن توصیه های زیر می تواند به اطمینان از تمیز و سالم باقی ماندن دندان پس از عصب کشی و درمان ریشه دندان  کمک کند:

• دندان های خود را دو بار در روز هر صبح و هر شب مسواک بزنید.
  • حداقل دو دقیقه وقت در هر بار به مسواک زدن اختصاص دهید.
  • همواره از خمیردندان های حاوی فلوراید برای مسواک زدن استفاده کنید.
  • از یک مسواک کوچک استفاده کنید تا به این ترتیب بتوانید دسترسی بهتر به دندان های عقب دهان داشته باشید و از خمیر دندان بیشتر از اندازه یک نخود فرنگی استفاده نکنید.
  • نخ دندان کشیدن می تواند نقش موثر در تمیز کردن فواصل بین دندان ها داشته باشد.
  • دندان های خود را زیاد سفت و محکم مسواک نزنید زیرا انجام این کار می تواند به لثه های شما آسیب وارد کند.

عوارض و خطرات

علی رغم حداکثر تلاش دندان پزشک برای تمیز کردن و مهر و موم کردن یک دندان، باز هم ممکن است عوارض عصب کشی دندان رخ دهد و دچار عفونت دندان در همان محل شوید شود. دلایل احتمالی ایجاد این عفونت به شرح زیر هستند:

• تعداد بیشتر کانال های ریشه از مقدار عادی پیش بینی شده که باعث می شود یکی از این کانال ها تمیز نشده باقی بماند.
  • یک ترک شناسایی نشده در ریشه یک دندان
  • یک عصب کشی ناقص یا ناکافی که اجازه دهد باکتری ها از ترمیم عبور کرده و به لایه های داخلی دندان نفوذ کنند و به این ترتیب در ناحیه مورد نظر پخش شوند.
  • شکستن مواد استفاده شده برای مهر و موم کردن دندان با گذشت زمان که امکان نفوذ و گسترش باکتری در لایه های داخلی دندان را ایجاد می کند.

گاهی اوقات عصب کشی مجدد دندان در هنگام ایجاد مشکلات احتمالی می تواند موفقیت آمیز باشد. در سایر مواقع باید از عمل جراحی برای درمان ریشه دندان به منظور نجات آن استفاده شود.

هزینه و قیمت

قیمت عصب کشی دندان با توجه به شدت مشکل ایجاد شده و وضعیت دندان آسیب دیده متفاوت می باشد. به هر حال بسیاری از موسسات بیمه حداقل بخشی از هزینه پر کردن دندان و درمان ریشه دندان را تحت پوشش خود قرار می دهند. همچنین هزینه عصب کشی دندان به تعداد کانال های دندان بطور مثال سه کاناله بودن دندان و موقعیت دندان، دندان جلو و یا دندان عقل بستگی دارد.

درمان عصب کشی دندان حتی برای دندان های پر شده نیز در صورت بروز مشکل ممکن نیاز باشد. معمولا به منظور جلوگیری از آسیب های بعدی به دندان پس از درمان آن را روکش می کنند. این روش درمان در بارداری مشکلی بوجود نمی آورد ولی باید هنگام مراجعه به دندانپزشک برای هر گونه درمان از جمله درمان ریشه دندان وی را از وضعیت خود آگاه سازید. معمولا این درمان در کودکان انجام نمی شود و دندانپزشک برای تسکین درد و ترمیم دندان از روش های درمانی دیگری استفاده می کند.

تعرفه