عصب‌کشی دندان: ترمیم ریشه و جلوگیری از عفونت و شکستگی دندان

عصب‌کشی یک روش درمانی مؤثر برای حفظ و ترمیم دندان‌های عفونی شده یا آسیب دیده است. در این فرایند، قسمت آسیب دیده دندان برداشته شده، پالپ دندان تمیز شده و از عفونت پاک می‌شود و دندان پر شده و بسته می‌شود. اگر این دندان‌ها تحت درمان قرار نگیرند و مشکل افزایش یافته و ممکن است باعث پوسیدگی‌های عمقی، شکستگی دندان و… شود که می‌تواند به شدت آسیب‌زا باشد.

عصب‌کشی دندان در صورتی که توسط پزشکان زبده و متخصص انجام نگیرد ممکن آسیب به لثه و عفونت دهانی خواهد شد. همچنین عصب‌کشی زودهنگام دندان آسیب دیده از پیامدهایی همچون عفونت و شکستگی دندان جلوگیری خواهد کرد. برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت از کادر تخصصی کلینیک دندانپزشکی سروش با شماره تلفن‌های 03132298102 , 3228582232285810 , 32280376 تماس بگیرید.
همچنین می‌توانید سؤالات خود را در زمینهٔ عصب‌کشی دندان در اینجا با ما در میان گذاشته و پاسخ خود را در سریع‌ترین زمان ممکن از متخصصین ما دریافت کنید.

 انواع عصب‌کشی دندان


 انواع عصب‌کشی دندان

عصب‌کشی بر اساس شرایط بیمار انواع مختلفی دارد که عبارتند از:

  • عصب‌کشی اولیه غیر جراحی: این درمان اولیه برای مدیریت عفونت یا التهاب در دندان انجام می‌شود.
  • عصب‌کشی ثانویه دندان: این مرحله دوم است و زمانی نیاز به انجام آن به وجود می‌آید که مشکل دندان با عصب‌کشی اولیه برطرف نشود.
  • اپیکوکتومی: اپیکوکتومی یک روش میکروجراحی است که در آن بافت عفونی و نوک ریشه دنان برداشته می‌شود. این روش زمانی انجام می‌شود که روش‌های معمول عصب‌کشی مؤثر واقع نشوند.
  • پالپوتومی: این یک فرایند است که معمولاً برای کودکان و به منظور برداشتن عصب و پالپ بیمار از روکش دندان به کار برده می‌شود. این با پانسمان طبی انجام می‌شود و در آن عصب ریشه دندان دست‌نخورده باقی می‌ماند.
  • پالپکتومی: این نیز یک روش اندودونیک اطفال است. این فرایند زمانی انجام می‌شود که همه پالپ دندان باید برداشته شود. در این روش درمانی، بافت پالپ بیمار از ریشه و تاج دندان جدا شده و برداشته می‌شود. کانال‌ها برای دندان‌های شیر تمیز و درمان می‌شوند.

عصب کشی

مزایای عصب‌کشی دندان


عصب‌کشی دندان مزایای متعددی دارد که برخی از آنها عبارتند از:

  • دندان درد ناشی از پوسیدگی‌های شدید دندانی می‌تواند واقعاً مشقت‌بار باشد. فرد مبتلا به دندان درد ممکن است نتواند کارهای روزانه و عادی خود را نیز انجام دهد. وی ممکن است به دلیل دندان درد نتواند شب بخوابد. عصب‌کشی می‌تواند به تسکین این درد و ناراحتی کمک کند.
  • با عصب‌کشی می‌توان از کشیدن دندان جلوگیری کرد. این بدان معنی است که به جای از دست دادن دندان شما می‌توانید آن را حفظ کنید و از وجود آن در دهان خود لذت ببرید. زمانی که عصب‌کشی انجام می‌شود، بافت پالپ برداشته می‌شود و درد بیمار از بین می‌رود. در پایان، دندان دیگر زنده نیست اما در دهان باقی می‌ماند.
  • کشیدن دندان برگشت‌پذیر نیست. زمانی که شما دندان خود را از دست می‌دهید نمی‌توانید دوباره آن را برگردانید مگر آن که از پروتز استفاده کنید. مشکل در این جا است که تعویض و ترمیم پروتز گران‌تر از عصب‌کشی دندان است بنابراین عصب‌کشی می‌تواند به شما در صرفه‌جویی در هزینه‌ها کمک کند.
  • تغییرات زیادی پس از افتادن دندان ایجاد می‌شود و نمی‌توان آن را دوباره در دهان قرار داد. دندان‌ها ممکن است جابجا شده و دندان‌های مخالف ممکن است بیش از حد رشد کنند و بایت را تغییر دهند. این تغییرات ممکن است باعث بروز مشکلات و حتی اختلالات مفصل تمپروماندیبولار شوند.

 کاندیداهای عصب‌کشی دندان


کاندیدا

آیا دندان درد شدید دارید؟ آیا یکی از دندان‌های شما متورم شده و رنگ اطراف آن تغییر کرده است؟ در این صورت، شما باید عصب‌کشی کنید تا بتوانید دندان خود را در دهان حفظ کنید. زمانی که باکتری‌ها از طریق پوسیدگی‌های درمان نشده وارد دندان می‌شوند، دندان ترک خورده یا به عبارت دیگر دچار عفونت می‌شود و دندان درد شدید شروع می‌شود. معمولاً عصب‌کشی زمانی که عفونت در عمق دندان ایجاد شده است توصیه می‌شود. پالپ داخل دندان ممکن است با باکتری عفونی شده و به دلیل پوسیدگی‌های درمان نشده شدید دچار آسیب‌دیدگی شود. در صورت درمان نکردن دندان، عفونت ممکن است تشدید شده و دندان کشیده شود. اگر دندانپزشک این روش درمانی را به شما توصیه کرد در اینجا دستورالعملی مرحله به مرحله ارائه می‌کنیم که به شما در طول درمان و پس از آن کمک می‌کند.

برخی از علائم شایع عفونت دندان عبارتند از:

  • درد دندان یا درد فک
  • تورم اطراف دندان
  • حساسیت دندانی نسبت به سرما و گرما
  • ترک‌خوردگی دندان که با درد همراه است
  • آسیب‌دیدگی‌های مشهود دندان
  • تاول در لثه
  • تغییر رنگ دندان
  • تورم صورت، گردن یا سر

فرایند عصب‌کشی دندان



 

 

 

 

اگر فکر می‌کنید که نیاز به انجام عصب‌کشی دارید، با یک دندانپزشک مشورت کنید. برخی مراحل که در مطب دندانپزشک انجام می‌شوند عبارتند از:

  • عکس‌برداری به وسیله اشعه ایکس: اگر دندان‌پزشک تشخیص به انجام عصب‌کشی بدهد ابتدا با استفاده از اشعه ایکس از دندان شما عکس‌برداری می‌کند تا محل پوسیدگی‌های آن مشخص شود.
  • بیهوشی: دندان مورد نظر به صورت موضعی بیحس می‌شود. بر خلاف باور عمومی، عصب‌کشی دردناک‌تر از پر کردن دندان نیست.
  • پالپکتومی: یک حفره روی دندان ایجاد شده و پالپ بیمار دندان برداشته می‌شود.
  • پر کردن: ریشه‌هایی که باز شده‌اند (برای برداشتن پالپ بیمار) با مواد گوتا پرکا پر شده و با سمنت بسته می‌شوند.

با استفاده از یک سوزن، دندان تحت درمان توسط دندانپزشک بیحس می‌شود. در این مرحله کمی احساس درد در قسمتی که سوزن زده شده است عادی است. پس از بیحس شدن دندان، اندودنتیست ممکن است از یک مانع دندانی که یک ورقه پلاستیکی کوچک است که دندان را برای تمیز و خشک ماندن در هنگام عصب‌کشی ایزوله نگه می‌دارد استفاده کند.

دندانپزشک سپس از یک ابزار بسیار کوچک مانند یک دریل کوچک برای دسترسی به داخل دندان از طریق حفره‌ای که در قسمت بالای دندان ایجاد می‌کند استفاده کند. سپس، دندانپزشک از سوهان کوچکی برای تمیز کردن پالپ آسیب دیده و بیمار از داخل دندان استفاده می‌کند. وی از یک سوهان برای شکل دادن به حفره داخلی دندان و ریشه نیز استفاده می‌کند و ممکن است حفره را برای زدودن باقی مانده پالپ از داخل آن با آب بشورد. دندانپزشک ممکن است برای کشتن باکتری‌ها و کاهش احتمال بروز عفونت‌های بعدی از یک محلول آنتی باکتریال روی حفره دندان استفاده کند.

زمانی که حفره به طور کامل تمیز و سوراخ شد، اندودنتیست آن را پر می‌کند. مواد پلاستیکی به نام گاتاپرکا غالباً برای این منظور مورد استفاده قرار می‌گیرد. دندانپزشک حفره درون دندان را با مواد پرکننده موقتی می‌بندد تا تاج دائمی آماده شود.

پس از چند هفته، دندانپزشک درمان را با قرار دادن تاج دائمی دندان یا مواد مشابه دیگری از مواد ترمیمی روی دندان تکمیل می‌کند. بسته به شرایط دندان طبیعی شما، دندانپزشک ممکن است از یک محافظ کوچک داخل حفره دندان استفاده کند تا تاج یا مواد ترمیمی ثابت باقی بمانند.

پس از عصب‌کشی دندان


مراقبت درست از دندان‌ها و لثه پس از عصب‌کشی از اهمیت زیادی برخوردار است. شما ممکن است نیاز داشته باشید که دوباره برای عکس‌برداری از دندان درمان شده و اطمینان از رفع کامل علائم عفونت به دندانپزشک مراجعه کنید. همچنین شما باید سالی دو مرتبه برای تمیز کردن و معاینه دندان‌ها به دندانپزشک مراجعه کنید.

نکاتی در مورد مراقبت‌های بهداشتی پس از عصب‌کشی


دندان‌ترمیم شده با مراقبت‌های صحیح، مادام‌العمر در دهان باقی می‌ماند. نرخ موفقیت در عصب‌کشی دندان بسیار بالا است. در اینجا به چند روش برای مراقبت از دندان‌ها پس از انجام عصب‌کشی اشاره می‌کنیم:

  • رعایت بهداشت صحیح دهان و دندان: دندان‌های خود را دو مرتبه در روز مسواک کنید و حداقل یک مرتبه نخ دندان بکشید. مراقبت از دندان‌ها به پیشگیری از بروز مشکلات بعدی کمک می‌کند.
  • مراجعه منظم به دندانپزشک: این کار به منظور معاینه و تمیز کردن دندان توسط دندانپزشک انجام می‌شود.
  • پرهیز از جویدن غذاهای سفت: جویدن غذاهای سخت مانند یخ می‌تواند باعث شکستن دندان‌ها شده و ممکن است به ریشه دندان‌ها آسیب وارد کند.

ماندگاری و دوام


دندان درمان شده و ترمیم شده شما می‌تواند در صورت مراقبت صحیح برای تمام عمر دوام و ماندگاری داشته باشد. به خاطر اینکه پوسیدگی دندان هنوز می‌تواند در دندان‌های ترمیم شده ایجاد شود، رعایت مناسب بهداشت دهان و توجه به معاینات منظم دندان‌پزشکی برای پیش‌گیری از ایجاد مشکلات بعدی لازم و ضروری است.

با توجه به اینکه پس از عصب‌کشی دندان، پالپ دندان دیگر زنده نیست، دندان‌هایی که ریشه آنها درمان شده می‌توانند شکننده شده و با احتمال بیشتری دچار شکستگی گردند. این موضوع یکی از ملاحظات مهمی است که در هنگام تصمیم‌گیری درباره استفاده از روکش کردن دندان یا پر کردن دندانپس از عصب‌کشی آن، مورد توجه خاص قرار می‌گیرد. برای تعیین میزان موفقیت یا شکست و عصب‌کشی ناقص، رایج‌ترین روش تهیه یک عکس رادیولوژی جدید از دندان و مقایسه آن با عکس رادیولوژی تهیه شده قبل از شروع درمان می‌باشد. این مقایسه نشان می‌دهد که آیا دندان هنوز اشکال دارد یا وضعیت آن به نحو مناسب‌ترمیم شده است یا خیر.

دندان شیری کودکان


ممکن است دندان‌پزشک کودکان عصب‌کشی دندان را هم برای دندان‌های شیری (اولیه) و هم برای  دندان‌های دائمی کودک انجام دهد. با وجودی که دندان‌های شیری با گذشت زمان می‌افتند، اما این دندان‌ها برای صحبت کردن، جویدن مناسب غذا، و رشد دندان کودکان بصورت صحیح و مناسب دندان‌های دائمی و ایجاد فضای کافی برای دندان‌های دائمی نیاز دارد. به این ترتیب در صورتی که علائم آسیب‌دیدگی پالپ دندان در کودک ادامه داشته باشد، کودک شما نیاز به مراجعه به دندان‌پزشک کودکان برای بررسی مشکل خواهد داشت. انجام عصب‌کشی دندان در کودکان برای حفظ و پایدار کردن دندان ضروری می‌باشد.

عصب‌کشی در بارداری


معمولاً عصب‌کشی دندان در بارداری یک درمان بی‌خطر و ایمن است. اغلب عکس‌برداری رادیولوژی مورد نیاز قبل، در طول زمان درمان، یا پس از تکمیل آن یکی از دلایل نگرانی زنان باردار درباره استفاده از این روش است، اما این موضوع معمولاً خطر جدی برای فرد به همراه ندارد. علاوه بر این زنان در اغلب مواقع نسبت به داروهای استفاده شده برای بی‌حس کردن دهان برای عصب‌کشی دندان در بارداری نگرانی دارند، اما این داروها نیز در بسیاری از مواقع بی‌خطر می‌باشند.

بسیاری از افراد تصور می‌کنند عصب‌کشی دندان در بارداری خطرناک است و تا حد ممکن باید از انجام این کار در این دوره اجتناب شود. به هر حال حقیقت این است که عصب‌کشی دندان معمولاً در طول دوره بارداری بی‌خطر و امن است. در عمل، عصب‌کشی دندان حتی می‌تواند به حفاظت از سلامت مادر و رشد بهتر جنین کمک کند. این موضوع به خاطر این حقیقت بیان می‌شود که دندان ناسالم در صورت درمان نشدن می‌تواند عفونت دندان جدی به همراه داشته باشد. این نوع از عفونت می‌تواند به حدی پیشرفت کند که سایر اعضای بدن را نیز تحت تأثیر خود قرار دهد، اما درمان دندان می‌تواند به حذف این خطر احتمالی کمک مؤثر نماید.

معایب عصب‌کشی دندان


معایب عصب‌کشی دندان

عصب‌کشی دندان معایب زیادی ندارد:

·  فرایند عصب‌کشی گران‌تر از کشیدن دندان است. زمانی که دندان درد شما را ناتوان کرده است شما هم می‌توانید فرایند عصب‌کشی را انجام دهید و هم می‌توانید دندان خود را بکشید تا درد شما بدون نیاز به خرج زیاد تسکین یابد.

·  فرایند عصب‌کشی دندان پیچیده‌تر از کشیدن دندان است. به عنوان یک واقعیت، این فرایند چندین ساعت طول می‌کشد تا انجام شده و حتی ممکن است به چندین جلسه درمانی نیاز باشد. کشیدن دندان بسیار ساده‌تر بوده و طرف چند دقیقه انجام می‌شود و شما از درد به طور کامل خلاص می‌شوید.

 سؤالات رایج در مورد عصب‌کشی دندان


در اینجا به برخی سؤالات که توسط بیماران پرسیده شده است پاسخ می‌دهیم:

اگر دندان، مرا آزار نمی‌دهد چرا باید عصب‌کشی کنم؟

برخی بیماران ممکن است درد اولیه دندان را تجربه کرده و سپس این درد خود به خود یا پس از مصرف آنتی‌بیوتیک برطرف شود اما اذیت نشدن به معنی این نیست که عفونت برطرف شده است. عصب‌کشی برای ضدعفونی کردن داخل دندان (منبع عفونت) و جلوگیری از گسترش عفونت انجام می‌شود.

برخی بیماران ممکن است هر گز دردی در دندان عفونی خود احساس نکنند. در واقع، عفونت کانال ریشه غالباً در رادیوگرافی‌های روتین یا معاینات بالینی تشخیص داده می‌شود. دندان ممکن است عفونت مزمن داشته باشد و بدن به اندازه کافی با آن مقابله کرده باشد تا بیمار دچار درد شدید نشود.

قبل از انجام عصب‌کشی، اندودنتیست به طور کامل همه یافته‌های رادیوگرافی و معاینات بالینی را برای تشخیص وجود عفونت در ریشه دندان بررسی می‌کند.

آیا کشیدن دندان یک روش جایگزین بهتر است؟

حفظ دندان طبیعی در صورت امکان، بهترین انتخاب است. هیچ چیزی نمی‌تواند به طور کامل جایگزین دندان طبیعی شود. یک دندان مصنوعی ممکن است گاهی اوقات باعث شود که شما نتوانید برخی از غذاها را میل کنید. حفظ دندان اصلی مهم است تا شما بتوانید از خوردن غذاهای مورد علاقه و مورد نیاز بدن برای حفظ تعادل تغذیه‌ای لذت ببرید. اگر دندانپزشک، کشیدن دندان را به شما توصیه کرد، از او در مورد امکان عصب‌کشی نیز سؤال کنید.

درمان اندودنتیک همراه با ترمیم صحیح یک روش مقرون به صرفه برای درمان پالپ آسیب دیده است و معمولاً ارزان‌تر از کشیدن دندان و استفاده از بریج‌های دندانی یا ایمپلنت است. نرخ موفقیت در درمان‌های اندودنتیک نیز بسیار بالا است. بسیاری از عصب‌کشی‌های دندان مادام‌العمر هستند. بریج‌های دندانی و ایمپلنت‌ها نیاز به صرف زمان زیادی دارند و ممکن است نتایج آن بر دندان‌های مجاور و بافت‌های نگهدارنده اثر داشته باشد.

عصب‌کشی چقدر طول می‌کشد؟

مدت زمان انجام این فرایند به جزئیات آن و نوع دندان تحت درمان بستگی دارد. ما تخمین می‌زنیم که شما بین 1 تا 2 ساعت در مطب باشید. معمولاً خود عصب‌کشی در یک جلسه درمانی انجام می‌شود. گاهی اوقات نیز ممکن است نیاز به تکمیل درمان در جلسه دوم باشد.

چگونه می‌توان از نیاز به عصب‌کشی در آینده پیشگیری کرد؟

با مسواک کردن و نخ دندان کشیدن روزانه از دندان‌های خود را در برابر پوسیدگی محافظت کنید. از یک رژیم غذایی سالم کم شیرینی پیروی کرده و از مصرف نوشیدنی‌های اسیدی مانند نوشابه پرهیز کنید. برای جرم‌گیری و معاینه دندان‌های خود به طور منظم به دندانپزشک مراجعه کنید. اگر شما ورزش می‌کنید برای محافظت از دندان‌های خود در برابر آسیب‌دیدگی از محافظ‌های دندانی که به طور سفارشی برای شما ساخته می‌شوند استفاده کنید.

آیا عصب‌کشی بی‌خطر است؟

انجمن اندودنتیست های آمریکا گزارش داده است که عصب‌کشی دندان یک فرایند اثربخش و بی‌خطر است که به طور موفقیت‌آمیزی برای میلیون‌ها نفر در سال انجام می‌شود.

 آیا افراد دیگر متوجه می‌شوند که من دندان خود را عصب‌کشی کرده‌ام؟

به جز تورم جزئی در 24 ساعت اول پس از انجام این فرایند، معمولاً علامت فیزیکی قابل توجه دیگری وجود ندارد که نشان دهد شما دندان خود را عصب‌کشی کرده‌اید.

آیا عصب‌کشی دندان باعث بیماری می‌شود؟

مدرکی دال بر اثبات ابتلا به بیماری به دلیل عصب‌کشی دندان وجود ندارد. مطالعات نشان می‌دهند که احتمال ابتلا به بیماری در افرادی که عصب‌کشی دندان را انجام داده‌اند بیشتر از سایر افراد که این فرایند را انجام نداده‌اند نیست.

آیا پس از عصب‌کشی دندان می‌توانم رانندگی کرده و به منزل بازگردم؟

در غالب اوقات این فرایند تحت بیحسی موضعی انجام می‌شود که باعث اختلال در رانندگی نمی‌شود. ممکن است اکسید نیتروس برای برخی بیماران به کار برده شود و آنها نیز قادر به رانندگی کردن تا منزل خود خواهند بود زیرا اثرات آن ظرف مدت چند دقیقه پس از قطع استفاده برطرف می‌شود.

آیا با استفاده از آنتی‌بیوتیک می‌توان کانال ریشه دندان را درمان کرد؟

متأسفانه، تنها روش درمان عفونت کانال ریشه دندان این است که این عفونت به صورت دستی از کانال دندان خارج شود. آنتی‌بیوتیک‌ها می‌توانند در برطرف کردن علائمی مانند درد بایت قبل از عصب‌کشی مؤثر باشند و ممکن است حتی در پیشگیری از درد پس از درمان نیز مفید واقع شوند. به هر حال، آنتی‌بیوتیک‌ها نمی‌توانند عفونت کانال ریشه را درمان کنند زیرا منبع عفونت داخل دندان و در قسمتی است که به آن خون‌رسانی نمی‌شود؛ بنابراین مکانیزمی برای ارسال آنتی‌بیوتیک به منبع عفونت وجود ندارد.

کپی فقط با ذکر لینک و منبع بلامانع است.

مقالات مرتبط

تماس با ما