ارتودنسی بعد از ایمپلنت: بعد ایمپلنت دندان میتوان ارتودنسی کرد؟

امروزه روز به روز بر تعداد افراد بزرگ‌سالی که می‌خواهند حالت دندان‌های خود را با ارتودنسی بهتر کنند، بیشتر می‌شود. البته بیشتر افراد بزرگ‌سال در گذشته کارهای دندانی دیگری نیز انجام داده‌اند، از جمله روکش دندان، پر کردن و کاشت ایمپلنت دندان . دندان‌های از دست رفته و نامرتب می‌توانند و باید اصلاح شوند زیرا زندگی با لبخندی زیبا خیلی بهتر است! حتی اگر ایمپلنت‌های دندانی یا کارهای دندانپزشکی دیگری در حال انجام دارید، هنوز هم می‌توانید به نتایج خوبی از ارتودنسی به دست آورید.

اگر قادر هستید که انتخاب کنید که کدام درمان اول انجام بگیرد، عوامل متعددی وجود دارند که به دندان‌پزشکتان کمک می‌کند تا تشخیص دهد که بهتر است اول ارتودنسی انجام شود یا ایمپلنت. در ادامه به بررسی این موضوع می‌پردازیم که چگونه این روش‌های درمانی می‌توانند با هم کار کنند تا لبخندی جذاب و زیبا را که برای یک عمر ماندگار خواهد بود، به شما هدیه دهند.

ایمپلنت دندان چیست؟


ایمپلنت دندان چیست؟

ایمپلنت‌های دندانی جایگزینی دائمی برای دندان کنده شده یا کشیده شده می‌باشند. برای این روش، جراح یک پست یا پایه‌ی تیتانیومی را در استخوان فک قرار می‌دهد تا به عنوان یک نقطه‌ی نصب برای تاج یا روکش رنگ دندان باشد که جای دندان اصلی را می‌گیرد.

برخی از حقایق مهم که باید در مورد ایمپلنت‌های دندانی بدانید عبارت‌اند از:

  • میزان موفقیت ایمپلنت‌های دندانی 98 درصد است.
  • ایمپلنت‌های دندانی معمولاً بیش از 20 سال دوام خواهند داشت و اغلب با مراقبت درست، برای یک عمر ماندگار می‌باشند.
  • ایمپلنت می‌تواند از جمع شدن یا تخریب شدن استخوان فک به دلیل از دست دادن دندان جلوگیری کند.

از آنجا که ایمپلنت به استخوان فک ثابت می‌شود، در طول درمان ارتودنسی نمی‌توان آن را جابجا کرد. با این حال، مانع بریس‌های ارتودنسی در تراز کردن مابقی دندان‌های شما در مجاورت ایمپلنت نمی‌شوند.

کاربردهای ایمپلنت


کاربردهای ایمپلنت

بسیاری از متخصصین دندانپزشکی برای کمک به شما در به دست آوردن اعتماد به نفس و حفظ سلامت دهان خود، ایمپلنت‌های دندانی را به عنوان راه حلی برای مشکلات زیبایی و سلامتی دندان ارائه می‌دهند. ایمپلنت دندان، یک ریشه دندان مصنوعی است که با روش جراحی در فک شما قرار می‌گیرد تا دندان یا بریج جایگزین را در خود نگه دارد. پنج نشانه که نشان می‌دهد شما به این گزینه‌ی بسیار عالی نیاز دارید عبارت‌اند از:

یک دندان شدیداً لب پر شده یا دندان‌های از دست رفته دارید 

وقتی روش‌های معمولی برای ترمیم دندان شکسته به خوبی عمل نمی‌کنند، توصیه می‌کنیم از ایمپلنت‌های دندانی استفاده کنید. ایمپلنت‌ها امنیت، راحتی، جذابیت و زیبایی را برای شما تضمین می‌کنند. آن‌ها معمولاً از مواد سرامیکی و تیتانیومی ساخته می‌شوند تا مانند دندان‌های طبیعی به نظر برسند. دوام و استحکام آن‌ها به شما این امکان را می‌دهد تا غذا بخورید، صحبت کنید یا بخندید بدون اینکه نگران ترک خوردن یا شل شدن آن‌ها باشید.

دندان مصنوعی‌تان به خوبی در دهانتان جای نمی‌گیرند

ثابت ماندن دائمی ایمپلنت‌ها در حفره دهان شما، آرامش خاطری را برایتان تضمین می‌کند. بر خلاف پروتزهای دندان مصنوعی، دیگر ترسی از افتادن دندان‌ها در هنگام غذا خوردن یا خندیدن، نخواهید داشت. همچنین می‌توانید آن‌ها را همانند دندان‌های طبیعی خود مسواک و نخ دندان بکشید. بعلاوه، آن‌ها نیازی به تعویض مکرر ندارند.

در ناحیه فک خود دچار شکستگی استخوان شده‌اید 

تحلیل رفتن استخوان فک، ظاهری فرورفته را به صورت شما می‌دهد که می‌تواند اعتماد به نفس شما را نیز کاهش دهد. ایمپلنت‌ها فرایند استخوان‌سازی را تقویت می‌کنند، فرایندی که ریشه‌های ایمپلنت را قادر به تحریک رشد استخوان فک می‌کند. این فرایند، روند تحلیل رفتن استخوان فک را با گذشت زمان تضمین می‌کند.

هنگام غذا خوردن مشکل دارید 

دندان‌های از دست رفته می‌توانند هنگام جویدن استرس ناهمواری را بر روی دندان‌های باقی مانده شما ایجاد کنند. این مسئله همچنین باعث می‌شود تا سطوح ریشه‌ای پر از قسمت‌های انتهایی عصبی هستند، در معرض قرار بگیرند. این امر منجر به افزایش حساسیت به غذاهای گرم و سرد یا نوشیدنی‌ها می‌شود. همچنین ممکن است منجر به ناهمواری و نامرتبی دندان‌ها یا ناهمواری در فرم صورت شود.

یک عفونت دندانی دارید که باعث دردی شدید شده است 

دندان‌پزشکان ممکن است برای دندان‌های شدیداً عفونی، به کشیدن دندان متوسل شوند. به‌منظور جلوگیری از مشکلاتی که به خاطر از دست دادن دندان به وجود می‌آید، دندان‌پزشکان ممکن است پس از کشیدن دندان، روش ایمپلنت دندان را توصیه کنند. دندان‌های کاشته شده با ایمپلنت به دندان‌های مجاور متکی نیستند و در نتیجه در آن‌ها خطر پوسیدگی مانند سایر دندان‌های سالم وجود ندارد.

کاربرد ارتودنسی چیست؟


کاربرد ارتودنسی چیست؟

در صورت داشتن مشکلات زیر، دندان‌پزشک شما یا فرزندتان را به ارتودنتیست ارجاع می‌دهد:

اگر فرزندتان:

  • دچار افتادن زودهنگام یا دیر هنگام دندان‌های شیری باشد
  • عادت به مکیدن انگشت یا عادت دهانی دیگری داشته باشد

شما یا فرزندتان:

  • مشکل در جویدن یا گاز گرفتن خوراکی‌ها دارید
  • از دهان نفس می‌کشید
  • مشکل شلوغی و نامرتبی، جا به‌جایی، جلو زدگی یا کجی دندان‌ها دارید
  • فکی که جا به جا می‌شود، صدا می‌دهد، جلو یا عقب می‌رود.
  • مشکل گفتاری
  • مشکلات ناشی از گاز گرفتن لپ یا کام (سقف دهان)
  • دندان‌هایی که به صورتی غیرعادی بر روی هم قرار می‌گیرند یا اصلاً روی هم قرار نمی‌گیرند
  • عدم تعادل یا عدم تقارن در صورت
  • ساییدن دندان‌ها روی هم یا دندان قروچه

ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان


در صورت لزوم یا مناسب بودن ارتودنسی برای یک فرد، بهترین شیوه این است که ارتودنسی دندان پیش از قرار دادن ایمپلنت دندان انجام بگیرد. به این ترتیب می‌توانید اطمینان حاصل کنید که دندان‌های شما قبل از قرار دادن ایمپلنت دندان، در بهترین وضعیت ممکن قرار دارند.

حتی برخی موارد وجود دارد که می‌توان سیم‌کشی دندان را قبل از عمل کاشت دندان ضروری دانست. به این دلیل که ممکن است لازم باشد قبل از جا انداختن مناسب ایمپلنت، فضای کافی ایجاد شود. درهرصورت، همیشه بهتر است قبل از تصمیم‌گیری در مورد استفاده از سیم کسی ارتودنسی همراه با ایمپلنت دندان با دندان‌پزشک خود مشورت کنید. با این کار، از سالم‌تر و خوشایندتر بودن نتایج زیبایی برای دندان‌هایتان اطمینان حاصل خواهید کرد.

از مزایای استفاده از ارتودنسی قبل از ایمپلنت دندان می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دندان‌های موجود و طبیعی‌تان راحت‌تر جابجا می‌شوند بدون اینکه مانعی برای کار در اطراف وجود داشته باشد.
  • سیم‌کشی‌های ارتودنسی فاصله مناسبی را برای قرار دادن صحیح ایمپلنت برای اولین بار ایجاد می‌کنند.
  • یک برنامه درمانی ترکیبی بهترین نتایج ممکن را به همراه خواهد داشت.
  • برای قرار دادن ریتینر (نگه‌دارنده‌های بعد از ارتودنسی) یا درمان‌های اضافه‌تر برای حفظ تراز ایده آل به دست آمده، به راحتی می‌توانید از جراح ایمپلنت دندان نزد متخصص ارتودنسی بازگردید.

کاشت به عنوان کمک به درمان ارتودنسی


گاهی اوقات، همان دندانی که از دست رفته است، دندان موردنیاز ارتودنتیست شما که برای استفاده به عنوان انکوریج (تکیه گاه) برای صاف کردن دندان‌ها نیاز دارد. برای تهیه ساختار و ثبات لازم برای حرکت سریع دندان، ممکن است ابتدا نیاز به قرارگیری پایه‌ی تیتانیوم و یا روکش دندان متصل به آن باشد. این روش استفاده از ایمپلنت برای انکوریج ارتودنسی، با یک برنامه ریزی دقیق و همکاری بین جراح ایمپلنت و یک متخصص ارتودنسی با تجربه انجام می‌گیرد.

پست‌های کوچک تیتانیومی را می‌توان فقط به‌منظور ایجاد نقاط انکوریج برای درمان ارتودنسی قرار داد. این دستگاه‌ها که دستگاه‌های انکوریج موقت (TAD) نامیده می‌شوند، در صورت نیاز به درجات بیشتر تصحیح، می‌توانند حرکت سریع دندان را با ناراحتی کمتری میسر کنند. در برخی موارد، آن‌ها حتی می‌توانند جایگزین هد گیر (یک وسیله‌ی ارتودنسی که بر روی سر قرار می‌گیرد) شوند!

در موارد دیگر، دندان‌پزشک شما ممکن است تشخیص دهد که سیم‌کشی‌های ارتودنسی شما دندان از دست رفته‌تان را تحت تأثیر قرار نمی‌دهند و شما می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا می‌خواهید ایمپلنت را قبل از نصب سیم‌کشی‌ها انجام دهید یا بعد از آن. داشتن ارتباط عالی با متخصص ارتودنسی و جراح دندانپزشکی به تحقق شگفت انگیزترین نتایج ممکن برای زیبایی لبخندتان کمک می‌کند.

اگر چند دندان از دست رفته داشته باشم می‌توانم ارتودنسی انجام دهم؟


در بسیاری از موارد، می‌توانید و یا احتمالاً باید سیم‌کشی‌های ارتودنسی را برای اصلاح نتایج حاصل از دندان‌های کنده شده انجام دهید. وقتی دندانی کنده و یا کشیده شود، دندان‌های مجاور می‌توانند نوک تیز شوند یا از جای خود حرکت کنند تا فضا را پر کنند. بریس‌ها یا سیم‌کشی‌های ارتودنسی، تراز دندان‌ها را بازیابی می‌کنند و فضا را باز نگه می‌دارند. این کار، روند ایده آلی را برای قرار دادن ایمپلنت دندان فراهم می‌کند، در نتیجه بهترین عملکرد حاصل شده، سلامت دهان و دندان بهبود می‌یابد و نتایج زیبایی خوشایندتری به دست می‌آید.

آیا می‌توان از بریس یا سیم‌کشی ارتودنسی به‌جای ایمپلنت دندان استفاده کرد؟


آیا می‌توان از بریس یا سیم‌کشی ارتودنسی به‌جای ایمپلنت دندان استفاده کرد

گاهی اوقات، دندان از دست رفته برای درمان ارتودنسی شما مزایای نیز به همراه دارد. اگر شلوغی بیش‌ازحد دندان‌ها، دلیل نامرتبی و عدم تطابق نامناسب دندان‌ها بوده باشد، سیم‌کشی‌های ارتودنسی می‌توانند آن فضا را پر کنند، در عین حال که ردیف دندان‌ها را صاف‌تر و منظم خواهند کرد. این ممکن است دلیل خوب دیگری برای مشاوره با متخصص ارتودنسی قبل از قرار دادن ایمپلنت باشد.

با ارزیابی ارتودنسی مشخص خواهد شد که آیا استفاده از سیم‌کشی ارتودنسی به‌جای ایمپلنت دندان گزینه خوبی برای شما است یا خیر. از جمله عواملی که در این زمینه نقش دارند، این است کدام دندان قرار است کشیده شود و اینکه آیا بدون دندان از دست رفته، حالت مناسبی برای دندان‌ها حاصل می‌شود یا خیر.

اگر در حال حاضر یک ایمپلنت دندانی داشته باشم، چه می‌شود؟


اگر در حال حاضر یک ایمپلنت دندانی داشته باشم، چه می‌شود؟

اگر از قبل ایمپلنت دندان انجام داده‌اید، هنوز هم می‌توانید لبخند زیبا و مورد نظر خود را داشته باشید. یافتن یک متخصص ارتودنسی مطمئن و مجرب برای راهنمایی شما در انتخاب و گزینه‌های موجود بسیار مهم است. این کار بستگی به این دارد که ایمپلنت دندان شما از چه مدتی قبل کاشته شده است و آیا می‌تواند در یک حالت تراز بندی مناسب ثابت بماند.

با افزایش سن، دندان‌های ما به طور طبیعی به سمت جلوی دهان حرکت می‌کنند. گاهی اوقات این امر باعث می‌شود که یک ایمپلنت که قادر به حرکت نیست، خارج از مکان خود ظاهر شود. یا اگر ایمپلنت دندان در راستای دندان‌های کج قرار گرفته باشد، ممکن است در ردیف جدید دندان‌های شما جای نگیرد. در این شرایط می‌توانید تصمیم بگیرید که آیا قبول می‌کنید که تراز موردنظرتان کمی کمتر از حد مطلوب باشد یا تصمیم بگیرد بعد از اتمام درمان ارتودنسی، ایمپلنت را خارج و تعویض کنید.

از مزایای استفاده از ایمپلنت دندان قبل از استفاده از سیم‌کشی ارتودنسی، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • اصلاح رانش دندان‌ها در اطراف ایمپلنت که با گذشت زمان اتفاق می‌افتد.
  • ایجاد یک نقطه‌ی تکیه گاه یا انکوریج قوی برای حرکت سریع‌تر دندان‌های مجاور.
  • استفاده از بریس‌های ارتودنسی Invisalign یا سایر بریس‌های نامرئی را آسان‌تر می‌کند.
  • در طول درمان هیچ فاصله یا دندان از دست رفته‌ای در ردیف دندان‌هایتان نخواهید داشت.

Invisalign چیست؟


Invisalign چیست؟

Invisalign (اینوزلاین یا بریس نامرئی) یک درمان ارتودنسی است که برای بهبود تدریجی تراز و ردیف بودن دندان‌ها استفاده می‌شود. این روش شامل استفاده از یک سری بریس یا ردیف کننده‌های شفاف (معمولاً 18-20) است که به طور سفارشی توسط دندان‌پزشک و فناوری Invisalign طراحی شده است تا صافی دندان‌های شما را بهبود بخشد. Invisalign یک روش درمانی بسیار محبوب است زیرا با این روش باعث می‌شود تا فرد دیگر از سیم‌کشی‌های ارتودنسی سنتی (سیم‌کشی‌های فلزی) که بر روی دندان‌هایش دارد خجالت نکشد.

چگونه می‌توان از ایمپلنت‌های دندانی و Invisalign با هم استفاده کرد؟


هنگامی‌که به دلیل شرایط اضطراری ایمپلنت دندان دریافت می‌کنید، معمولاً ردیف بودن دندان‌ها در ابتدا به عقب برمی‌گردد. هنگامی‌که ایمپلنت دندانی شما نصب شد و برای مدت زمان معینی اجازه داده شد که با استخوان شما جوش خورده شود، ممکن است بتوانید از ارتودنسی نامرئی برای صاف کردن دندان‌های باقیمانده خود استفاده کنید. هنگام استفاده از Invisalign با ترکیبی از ایمپلنت‌های دندانی و دندان‌های طبیعی، باید بدانید که ایمپلنت‌های شما در طول درمان حرکت نخواهند کرد. بقیه دندان‌های شما همچنان از درمان ارتودنسی بهره‌مند می‌شوند به شرطی که ایمپلنت دندان شما در اولین جراحی در موقعیت صحیح قرار گرفته باشد. هنگام بررسی مناسب بودن بریس‌های Invisalign برای دندان‌های خود، همیشه باید با دندان‌پزشک مشورت کنید. او می‌تواند مفیدترین راه درمان را به شما بگوید و به هر سؤالی درباره‌ی درمان‌های دندانپزشکی‌تان پاسخ دهد.

اگر Invisalign برای شما تأثیری نداشته باشد، روکش‌های پرسلن (لمینت) می‌تواند جواب دهد!


روکش‌های پرسلنی یا لمینت دندان، روکش‌های سرامیکی نازکی برای سطح دندان‌ها هستند که بر روی دندان‌های طبیعی شما قرار می‌گیرند. روکش‌های لمینت هم یک گزینه‌ی زیبایی خوشایندی هستند که می‌توانند دندان‌هایی ردیف و زیبا به شما هدیه دهند و هم گزینه‌ای هستند که می‌تواند دندان‌های کج را نیز به طور بالقوه صاف کند. لمینت‌های دندانی این کار را با پوشاندن کجی برخی دندان‌ها با یک فرمی با طراحی خاص که توسط دندان‌پزشک شما ساخته شده است، انجام می‌دهند.

مقالات مرتبط

دهانشویه: انوع و طرز مصرف

دهانشویه‌ها به دلایل مختلفی مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ خوشبو کردن دهان، کمک به جلوگیری یا کنترل پوسیدگی دندان‌ها، پاکسازی پلاک‌های دندانی (لایه‌ای نازک حاوی باکتری‌ها

مطالعه »

بهترین دکتر دندانپزشک

تردیدی وجود ندارد که افرادی که از خدمات دندانپزشکی استفاده می کنند باید با ابزارها و روش های مورد استفاده توسط یک دندانپزشک زیبایی یا

مطالعه »
تماس با ما