روکش دندان و بریج: درمان دندان شکسته، عصب کشی شده و بد شکل

روکش دندان پوششی به شکل دندان است که بر روی دندان ضعیف و یا آسیب دیده قرار می‌گیرد تا دندان ظاهر طبیعی پیدا کند و از پوسیدگی بیشتر آن جلوگیری شود. در مواردی که آسیب شدیدتری به دندان وارد شده است مثلا دندان شکسته یا خرد شده، معمولا روکش بعد از عصب کشی مورد استفاده قرار می‌گیرد، گاهی اوقات روکش برای پوشاندن پر کردگی‌های قدیمی یا به دلایل زیبایی گذاشته می‌شود. هنگامی که پر کردن دندان به تنهایی راه حل مناسبی برای اصلاح آسیب‌های دندان نیست، روکش‌ها می‌توانند راه حل مناسبی برای بازگرداندن عملکرد دندان‌ها و بهبود ظاهر لبخند شما در بلند مدت باشند.

روکش و بریج دندان

اگر دندان شما آسیب دیده یا از دست رفته است روکش‌ دندان راهی مطمئن برای پر کردن شکاف‌ها و کمک به بازگرداندن زیبایی لبخند شما است. همچنین روکش به شما کمک می‌کند که راحت تر به غذا گاز بزنید و بجوید، که مسلما تاثیر زیادی روی سیستم‌های دیگر بدن مثل سیستم گوارش شما دارد. کلینیک دندانپزشکی سروش روکش های متنوعی را می تواند به بیماران خود ارائه کند که با توجه به معاینات و جلسات مشاوره شما با این کلینیک باید درباره انتخاب بهترین نوع آن تصمیم گیری شود. لطفا برای دریافت مشاوره و رزرو نوبت از کادر تخصصی کلینیک دندانپزشکی سروش با شماره تلفن‌های زیر تماس حاصل فرمائید.
031-32298102
32285822
32285810
32280376

روکش دندان چیست؟


روکش دندان چیست

روکش دندان برای پوشش کامل دندان آسیب دیده مورد استفاده قرار می گیرد بطور مثال روکش کردن دندان عصب کشی شده. روکش علاوه بر استحکام دندان آسیب دیده، نیز برای بهبود ظاهر و اصلاح طرح لبخند، شکل و هم سطحی دندان، بکار می رود. روکش کردن دندان و سفید کردن آن (بلیچینگ) باعث می شود که از نظر زیبایی طرح لبخند و کارایی دندان مناسب باشد. انواع روکش دندان چینی یا سرامیکی و زیرکونیا را می توان با رنگ دندان طبیعی شما انطباق داد البته هزینه روکش زیرکونیا به نسبت بالاتر است. همچنین روکش ها از جنس طلا و آلیاژهای فلزی، آکریلیک و سرامیک نیز تهیه می شود. این آلیاژها عموما استحکام بیشتری نسبت به نوع چینی دارند و برای دندان های عقبی توصیه می شود. جنس چینی دارای پوسته فلزی نیز اغلب مورد استفاده قرار می گیرد، زیرا درعین مستحکم بودن، زیبا نیز هست. اصلاح طرح لبخند یک عمل انتخابی و اختیاری است بنابراین هزینه اصلاح طرح لبخند تحت پوشش شرکت‌های بیمه قرار نمی‌گیرد. هزینه‌های این عمل به برخی از عوامل مانند گستردگی اقدامات درمانی مورد نیاز، تبحر دندانپزشک، هزینه کلینیک و مواد مورد استفاده بستگی دارد. مدت درمان و قیمت اصلاح طرح لبخند دندان به دندان پزشک، نوع بیمه درمانی، وضعیت بهداشتی دندان و میزان اصلاح بستگی دارد. هر چند برای داشتن لبخند زیبا به درمان پیچیده تری نیاز باشد قیمت اصلاح طرح لبخند و هزینه درمان نیز افزایش می یابد. اصلاح طرح لبخند فرآیند بهبود ظاهر لبخند و داشتن لبخند زیبا از طریق یک یا چند روش زیبایی و اصلاح فرم و سایز دندان از قیبل لمینیت، روکش گذاری، باندینگ کامپوزیت، کاشت دندان و سفید کردن دندان است. در اصل، تقبل قیمت اصلاح لبخند لثه ای فرآیندی است که انجام آن اختیاری است، در حالی که بازسازی و ترمیم کامل دندان ها فرآیندی است که باید انجام بگیرد.

انواع روکش های دندانی


انواع روکش های دندانی

در اینجا انواع مختلف روکش‌های دائمی توضیح داده شده است که می‌توانید یکی از آنها انتخاب کنید:

تمام پرسلن / تمام سرامیک

این نوع روکش از سرامیک خالص ساخته شده، جذاب‌ترین ظاهر را دارد و اگر توسط دندانپزشک و سرامیک ساز ماهر انجام شود با دندان‌های طبیعی شما ترکیب می‌شود و اصلا قابل تشخیص نیست. روکش‌های سرامیکی انواع مختلفی دارند که با توجه به هر فرد روکش مناسب برای او ساخته می‌شود. چندین دهه است که دندانپزشکان از روکش های سرامیکی استفاده می‌کنند، اگر چه برای ترمیم‌های جدید از سرامیک نوع مهندسی ,قوی‌تر و زیباتری استفاده می‌شود اما در عین حال آماده سازی دندان بسیار دشوار و دقیق است. به بیان ساده‌تر می‌توان گفت بهترین روکش دندان تمام سرامیک است. ظاهر واقعی روکش پرسلن به علت رنگ طبیعی آن است چون کاملا با دندان‌های مجاور خود ترکیب می‌شود و مهم‌ترین ویژگی شفافیت آن است که شبیه به مینای دندان واقعی است. سرامیک‌های جدید نه تنها ظاهرشان فوق العاده شبیه به دندان‌های طبیعی است، بلکه بافت مقاومی در برابر لکه دارند و در تمام طول عمر ترمیم، رنگ طبیعی و ظرافت خود را حفظ می‌کنند. مواد مرغوبی که در آن به کار رفته است باعث می‌شود روکش نیروهای وارد شده ناشی از جویدن و گاز زدن را تحمل کند و کاملا شبیه به دندان سالم و طبیعی عمل کند.

تمام رزین/پلاستیکی

ارزان‌ترین نوع روکش دندان، روکش‌های رزین یا پلاستیکی هستند اما ویژگی شفافیت و زیبایی روکش‌های پرسلن را ندارند. مواد آنها نیز در طول زمان لکه می‌گیرند و به اندازه پرسلن / سرامیکی محکم یا طبیعی نیستند.

پرسلن جوش‌خورده به فلز (PFM)

نوع دیگر روکش بین فلزی و پرسلن،PFMها هستند که با ساختار فلزی درست شده‌اند و با لایه ای از پرسلن در دمای بالا به فلز متصل شده‌اند. این ترکیب باعث می‌شود که ساختار پایه روکش محکم‌تر شود و سطح خارجی آن هم رنگ دندان های طبیعی باشد. روکش‌هایPFM مقاوم هستند و هم برای دندان‌های جلو و هم دندان های عقب استفاده می‌شوند. اگر چه، این دندان ها خیلی شبیه به دندان های طبیعی هستند، اما ساختار فلزی داخل آنها انتقال نور از دندان و روکش را مهار می‌کند، و این نوع ترمیم‌ها کاملا مات و تیره هستند. فلزی که در زیر روکش استفاده شده است به صورت یک لبه تیره در زیر خط دندان نمایان می‌شود یا ممکن است به علت پس روی بافت نرم (لثه) در معرض دید قرار گیرد.

تمام فلز

این نوع روکش از فلزات یا آلیاژها، از جمله طلا، پالادیوم، نیکل یا کروم ساخته شده است. در گذشته این نوع روکش بهترین انتخاب محسوب می‌شد و در برابر نیروی جویدن و گاز زدن مخصوصا برای جاگزینی دندان های آسیابی مقاوم بودند. با این وجود، آخرین تکنولوژی سرامیک جایگزینی ایده آل برای دندان های طبیعی فراهم کرده است. بزرگترین عیب روکش های فلزی، رنگ آنهاست و برای دندان هایی که در معرض دید هستند از لحاظ زیبایی مناسب نیستند.

لزوم استفاده


لزوم استفاده از بریج

معمولا بریج دندان در صورتی توصیه می شود که شما در حال از دست دادن یک یا چند عدد از دندان های خود باشید. شکاف های باقی مانده ناشی از دندان از دست رفته در نهایت باعث می شود که دندان های باقی مانده به سمت فضاهای خالی بچرخند یا حرکت کنند ومنجر به گاز گرفتن زبان می شود. عدم از بین بردن فاصله بین دندان و عدم تعادل ناشی از دندان های از دست رفته همچنین منجربه بیماری لثه و اختلالات مفصل گیجگاهی فکی می شود. پل دندان عموما بجای یک یا چند دندان از دست رفته مورد استفاده قرارمی گیرند. بریج ها دقیقا اندازه فضای دندانی که از دست رفته است، می باشند. با تقبل هزینه بریج دندان ، بریج ها در دندان های طبیعی یا ایمپلنت های دور فضای خالی قرار می گیرند، این دندان ها نقش تکیه گاه را برای بریج ها ایفا می کنند. یک دندان جایگزین شده به روکش دندانی که نقش تکیه گاه را ایفا می کند، متصل می شود. همانند روکش ها، بریج ها نیز از انواع مختلفی دارند و قیمت بریج دندان در هر نوع متفاوت می باشد . دندان پزشک به شما کمک می کند تا براساس محل دندان یا دندان های افتاده، کارایی آن، زیبایی و هزینه روکش دندان، بریج مورد نظر خود را انتخاب کنید. بنابراین هزینه روکش دندان برای افراد متفاوت است. در صورت لق بودن یا نداشتن دندان با تقبل هزینه ایمپلنت و انجام بریج دندان کودکان و بزرگسالان میتوانید زیبایی دندان را باز گردانید. که حتی میتوان بریج های چینی یا سرامیکی را می توان با رنگ دندان طبیعی شما مطابقت داد.

مزایا و فواید


مزایا و فواید بریج

روکش‌های سرامیکی/پرسلن اغلب بهترین راه حل برای ترمیم دندان های آسیب دیده یا پوسیده هستند، زیرا آنها:

  • ظاهر طبیعی دارند: روکش از فولاد ضد زنگ، طلا، رزین یا سرامیک ساخته می‌شود، اما پرسلن نیمه شفاف است و کاملا شبیه به دندان‌های واقعی به نظر می‌رسد.
  • رنگ همسانی دارد: یکی از بزرگترین ویژگی‌های پرسلن این است که برای هر فرد به صورت سفارشی در هر شکل، بافت یا رنگی ساخته می‌شود.
  • مقاوم هستند: پرسلن‌های دندانی فوق العاده محکم و قوی هستند و بیشتر از 15 سال عمر می‌کنند.
  • محافظ دندان هستند: روکش های سرامیکی از دندان آسیب دیده و بخش سالم آن به خوبی محافظت می‌کند و از آسیب بیشتر یا پوسیدگی جلوگیری می‌کند. همچنین ممکن است حساسیت را کاهش دهد.
  • شرایط نگهداری خاصی ندارد: بر خلاف سایر مواد، نیاز به نگهداری خاصی ندارد. مسواک زدن و کشیدن نخ دندان، باعث می‌شود روکش دندان همیشه نو به نظر برسد.
  • در برابر پوسیدگی مقاوم هستند: روکش پرسلن نسبت به لکه مقاوم است، بنابراین شما می‌توانید از مواد غذایی و نوشیدنی‌های مورد علاقه خود لذت ببرید.
  • ایمن هستند: عوارض روکش های پرسلن خیلی کم است. این خطرات شامل ناراحتی یا حساسیت دندان بلافاصله پس از جراحی، روکش خرد شده یا شل و واکنش آلرژیک به مواد دندانی (بسیار نادر) می‌شود.
  • راحت هستند: از آنجا که پرسلن در هر اندازه و شکل ساخته می‌شود، اکثر بیماران حتی احساس نمی‌کنند که از روکش استفاده می‌کنند.
  • عملکرد خوبی دارند: روکش، دندان آسیب دیده را پوشش می‌دهد و کاملا با دندان‌های دیگر شما تناسب دارد، به شما کمک می‌کند که مواد غذایی را بهتر بجویید و به وضوح صحبت کنید.
  • زیبا هستند: علاوه بر بهبود عملکرد دندان، روکش پرسلن نقص‌های نامطلوب را پنهان می‌کند، و باعث می‌شود ترمیم شما بی‌عیب و طبیعی به نظر برسد.

نحوه و مراحل


نحوه و مراحل روکش

نحوه و مراحل بریج دندان به شرح زیر می‌باشد:

روش جدید روکش دندانی وجود دارد که با استفاده از آن دندان پزشکان می توانند در یک روز در مطب عمل گذاشتن انواع روکش دندان را انجام دهند. یک قالب از دندانی که به روکش نیاز دارد گرفته می شود وبه دستگاهی که در مطب قرار دارد منتقل می گردد. ده تا پانزده دقیقه بعد، روکش را می توان بر روی دندان قرار داد. یکی از مزیت های دیگر این روش این است که قالب دیجیتالی را می توان برای ساخت روکش به آزمایشگاه فرستاد. در روش سنتی آزمایشگاه ها روكش سراميكي دندان قابل فشار را ارائه می کنند. این روکش ها هسته داخلی سفتی دارند که جایگزین زیر ساخت فلزی می شود و برای پوشاندن دندان از یک ماده چینی استفاده می کنند. چینی فلزی است که به بهترین شکل با رنگ دندان های مجاور مطابقت پیدامی کند. این روش روکش گذاری دندان رواج زیادی پیدا کرده است. روکش های سرامیکی قابل فشار نسبت به روکش های چینی پوش دوام بیشتری دارند. در روشهای سنتی برای آماده سازی دندان برای روکش گذاری به دو جلسه نیاز است:

جلسه اول

دندان معاینه و آماده می شود. تصویرهایی با اشعه ایکس گرفته می شود تا ریشه های دندانی که روکش دندان را دریافت می کنند واستخوان مجاور آن بررسی شود. در صورتی که دندان پوسیدگی زیادی داشته باشد، یا در صورتی که احتمال عفونت یا آسیب دیدگی پالپ دندان وجود داشته باشد، در ابتدا ترمیم دندان با عصب کشی صورت می گیرد. سپس، دندان پزشک دندان و بافت لثه دور دندان شما را بی حس می کند. دندانی که روکش دندان بر روی آن قرار داده می شود برای فراهم کردن فضا برای روکش کردن دندان، در راستای سطح جویدنی دندان صاف و کوتاه می شود. میزان دندانی که باید تراشیده شود به نوع روکش مورد استفاده بستگی دارد. برای مثال، روکش دندان تمام فلزی باریک تر هستند و نسبت به روکش های تمام چینی یا چینی فلزی به از بین بردن ساختار کمتری از دندان نیاز دارد. از سوی دیگر، اگر بخش زیادی از دندان به دلیل پوسیدگی یا آسیب دیدگی از بین رفته باشد، برای محافظت از روکش، ماده پرکننده در داخل دندان قرار داده می شود. پس از تغییر شکل دندان، قالبی از دندانی که روکش گذاری روی آن باید صورت بگیرد، گرفته می شود. قالب های از بالا و پایین دندانی که روکش گذاری روی آن صورت می گیرد، گرفته می شود. این کار به این منظور صورت می گیرد که اطمینان حاصل شود که روکش بر عمل جویدن تاثیر نمی گذارد. قالب ها به آزمایشگاه های دندان فرستاده می شود تا در آنجا روکش ها ساخته شوند. روکش در عرض دو تا سه هفته به مطب دندان پزشک فرستاده می شود. در صورتی که روکش شما از جنس چینی باشد، دندان پزشک رنگی را انتخاب می کند که با رنگ دندان های مجاور بیشترین انطباق را داشته باشد. دندان پزشک یک روکش موقتی برای شما درست می کند تا درحین ساخته شدن روکش دائمی از دندانی که باید روکش گذاری شود محافظت شود. روکش های موقتی معمولا از جنس آکریلیک هستند و با استفاده از سیمان موقتی درجای خود نگه داشته می شوند.

جلسه دوم

درجلسه دوم، دندان پزشک روکش موقتی را جدا کرده و انطباق و رنگ روکش دائمی را بررسی می کند. در صورتی که همه چیز مناسب باشد، برای بی حس کردن دندان داروی بی حسی موضعی تزریق می شود و یک روکش دندان جدید و دائمی را برای همیشه قرار داده می شود. دندانی که باید ترمیم شود، بی حس می شود تا در طول آماده سازی روکش بیمار دردی را احساس نکند. برای این کار، لیدوکائین یا یک داروی بی حسی موضعی دیگر به لثه ها تزریق می شود. پس از اتمام روکش کردن دندان و از بین رفتن اثر بی حسی، بیمار با روکش دندان خود کمی دچار حساسیت می شود یا در لثه های دور دندان احساس درد می کند. با این وجود، این درد خفیف است و خیلی طول نمی کشد.


 

 

 

در بارداری

در صورت امکان، بهترین کار این است که برای کاهش فشار بر روی مادر و نوزاد، روکش کردن دندان و عمل های این چنینی را پس از بارداری انجام دهید. با این حال، استفاده از روکش دندان اغلب نتیجه شکستگی ناگهانی یا موقعیت های اجتناب ناپذیر دیگر است و ترمیم دندان دراین شرایط باید فورا صورت بگیرد. مواد مورد استفاده برای روکش ها برای بارداری مشکلی بوجود نمی آورند و بی خطر هستند، بنابراین در هنگام ضرورت، می توان در طول بارداری عمل روکش کردن دندان را انجام داد، اما به خاطر داشته باشید که حتما دندان پزشک را در جریان وضعیت خود قرار دهید.

نگهداری و مراقبت


نگهداری و مراقبت

روش و نحوه قرار دادن روکش دندان ابتدا با بی حس کردن دندان با بی حسی موضعی شروع می‌شود. در صورتی که دندان ترک خورده باشد یا عصب کشی روی آن صورت گرفته باشد، در ابتدا باید دندان پر شود تا برای قرار دادن روکش بر روی دندان مقدار کافی دندان ترمیم شده وجود داشته باشد. سپس دندان تراشیده می‌شود و فضای کافی برای قرار دادن روکش دندان ایجاد می شود، سپس یک قالب از دندان با یک اسکنر دیجیتالی یا ماده ای بتونه مانند گرفته می‌شود. سپس دندان پزشک با استفاده از راهنمای رنگ، رنگ دندان بیمار را تعیین می‌کند یا از دندان عکس می‌گیرد تا به تکنسین آزمایشگاه کمک کند تا روکش‌هایی را درست کنند که با قسمت باقی مانده دندان بیمار مطابقت داشته باشد. یک روکش دندان موقت که از جنس رزین یا آکریلیک با استفاده از قالب گیری یا استنت دندان اصلی ساخته می‌شود. دندانپزشک این روکش موقت را با سیمان موقتی به دندان می چسباند، تا وقتی که روکش دندان دائمی آماده شد، به راحتی بتواند آن را جدا کرد. به دلیل این که روکش دندان موقتی صرفا تا زمان قرار داده شدن روکش دائمی روی دندان قرار داده شده اند، اغلب دندان پزشکان برای مراقبت از آن موارد زیر را توصیه می کنند:

  • از خوردن غذاهای چرب، چسبناک (مثل آدامس، کارامل) اجتناب کنید چون احتمال دارد که به روکش بچسبند و باعث درآمدن روکش شوند.
  • اگر در یک طرف دهان روکش موقت دارید کمتر با این طرف دهان غذا بجوید، بخش عمده‌ی جویدن را به طرف دیگر دهان تغییر دهید.
  • از خوردن غذاهای سفت (مانند سبزیجات خام) اجتناب کنید چون باعث درآمدن یا شکستن روکش می‌شوند.
  • هنگام تمیز کردن دندان‌هایتان با نخ دندان، به جای اینکه نخ دندان را به طرف بالا بکشید به آرامی آن را بین دندان ها بلغزانید. بالا کشیدن نخ دندان باعث می‌شود روکش موقت از جای خود دربیاید.
  • ممکن است لثه‌ها پس از درمان درد داشته باشند. تا جایی که ممکن است این ناحیه را تمیز نگه دارید، آب نمک گرم را برای مدتی در دهان خود نگه دارید و به آرامی خارج کنید.
  • روکش‌های موقت محکم نیستند، ممکن است دربیایند یا بشکنند. اگر چنین اتفاقی افتاد، بلافاصله با پزشک خود تماس بگیرید، روکش را با خود ببریید تا آن را سر جایش بگذارد.
  • اگر با روکش موقت احساس راحتی نمی‌کنید، می‌توانید هنگام خواب آن را دربیاورید.

روکش دندان و ارتودنسی


روکش دندان و ارتودنسی

درمان‌های ارتودنسی و  کاشت دندان و روکش دندان به زیباسازی لبخند کمک می‌کنند و گاهی لازم است از هر سه روش بر روی برخی بیماران به منظور اصلاح مشکلات دندانی و رسیدن به لبخند زیبا استفاده شود. ممکن است کاشت دندان پس از ارتودنسی انجام شود و یا در حین درمان ارتودنسی از مینی اسکروها به منظور جابه‌جا کردن دندان‌ها و ایجاد فضای مناسب برای کاشت پروتز دندانی استفاده کنند، که در این حالت خود جراحی کاشت در آخرین ماه‌های ارتودنسی انجام می‌شود. همچنین در بعضی موارد بر اساس تشخیص، متخصص ارتودنسی ممکن است از مینی اسکرو یا مینی ایمپلنت برای بستن فاصله بین دندان ها استفاده کند که در این حالت دیگر بیمار نیاز به ایمپلنت‌های دندانی نخواهد داشت. همچنین دندان روکش شده به شرط سلامت دندان و پروتز  و وجود  روکش دندان قبل از ارتودنسی منعی برای درمان ارتودنسی ندارد . البته اگر دندانی دارید که نیاز به روکش دارد بهتر است تا حد امکان با موافقت متخصص پروتز به بعد از ارتودنسی مؤکول گردد زیرا در خلال ارتودنسی دندان ها جابجا می شوند و بهتر است روکش دندان قبل از ارتودنسی انجام نشود.

دوام و عمر


دوام و عمر بریج

با وجود این که با تقبل هزینه بریج و روکش، روکش دندان و بریج ها می توانند دائمی باشند، گاهی اوقات شل می شوند یا می افتند. مهم ترین کاری که برای تضمین ماندگاری روکش یا بریج دندان می توانید انجام دهید حفظ بهداشت مناسب دهان و دندان است. بریج زمانی می افتد که دندان یا استخوانی که آن را نگه داشته است بر اثر یک بیماری دندان دچار آسیب دیدگی شود. با روزی دو بار مسواک زدن دندان ها با خمیردندان فلوئورید و نخ دندان کشیدن روزانه دندان ها و لثه های خود را سالم نگه دارید. همچنین، برای افزایش عمر بریج دندان و معاینه و پاکسازی های حرفه ای به صورت منظم به دندان پزشک مراجعه کنید.

عوارض جانبی و معایب


عوارض روکش دندان کوتاه مدت است و خیلی طول نمی‌کشد. فقط عوارض چند نوع جراحی دندانپزشکی است که احتمالا تا آخر عمر طول می‌کشد. البته با وجود پیشرفت‌های فنی گسترده در این زمینه کیفیت خدمات درمانی دندان بهبود پیدا کرده است، اما حوادث و عوارض هنوز هم ممکن است اتفاق بیفتند و آگاهی از این عوارض کمک زیادی به ما می‌کند.

جداشدگی روکش دندان یا بریج‌های دندان

گاهی اوقات ممکن است روکش یا بریج دندان از محل اتصال به دندان جدا شوند. روکش و بریج‌ها به دلایل مختلف جدا می‌شوند. شایع‌ترین آنها گاز زدن به مواد غذایی سفت و استفاده طولانی مدت از آنهاست. دلیل دیگری که باعث می‌شود ترمیم دندان ها از بین برود شسته شدن سیمان زیر روکش‌ است.

درد، حساسیت، ناراحتی

بعضی از این علائم ممکن است پس از اینکه ترمیم جدید به طور دائم سیمان ‌شد اتفاق بیافتد. اغلب این واکنش‌ها پس از چند روز (گاهی چند هفته) و یا پس از چند جراحی ساده در مطب دندانپزشکی، از بین می‌روند. مشکلات پیچیده هنگامی رخ می‌دهد که علائم بعد از گذشت مدت زمان زیادی پس از سیمان شدن قطعی روکش اتفاق می‌افتند .

ترمیم پرسلن شکسته

گاهی اوقات ممکن است روکش و بریج پرسلن بشکند. معمولا پس از خوردن یک تکه سفت غذا این اتفاق می‌افتد. درمان مناسب بستگی به میزان شکستگی دارد.

  • بازسازی مواد کامپوزیتی
  • تعویض ترمیم

جداشدگی روکش‌های نیمه کامل اکریلیک یا کامپوزیتی

گاهی اوقات روکش‌های دندان به صورت جزئی(نیمه کامل) ساخته می‌شوند و روکش فقط قسمت های قابل مشاهده است را پوشش می‌دهد. گاهی اوقات، روکش‌های جزئی به صورت یک قطعه جدا می‌شوند یا می‌شکنند. ممکن است روش درمان متفاوت باشد:

  • نصب مجدد روکش در مطب دندانپزشکی
  • تکمیل کل روکش(یا بریج)
  • روکش کامپوزیت که به صورت سفارشی ساخته می‌شود

پس روی لثه و بیماری لثه

پس روی لثه نشان دهنده پس روی لبه لثه از روکش دندان است. لثه از لبه روکش جدا می‌شود و گاهی اوقات بخشی از ریشه دندان در معرض دید قرار می‌گیرد. این باعث می‌شود دندان ظاهر ناخوشایندی پیدا کند. اگر ترمیم پایه فلزی داشته باشد، ممکن است خط تیره‌ای در کنار خط لثه دیده شود.

هزینه و قیمت


هزینه و قیمت بریج

هزینه بریج دندان و قیمت روکش دندان به عوامل مختلفی از قبیل نیازمندی های فنی درمان، میزان تخصص دندان پزشک، میزان تخصص دندان سازهای حرفه ای، نوع روکش دندان مورد استفاده بستگی دارد. روکش دندان یک روش ترمیمی می باشد با تقبل قیمت روکش دندان علاوه بر زیبایی، کابردهایی مانند حفاظت از دندان و… را نیز دارد. روکش دندان معمولا برای کودکان استفاده نمی شود. در بارداری تنها در صورت وجود ضرورت و امکان نداشتن به تعویق انداختن روکش کردن دندان از آن استفاده می شود.

سوالات متداول  


سوالات متداول بریج دندان

آیا یک جایگزین دیگری برای روکش دندان وجود دارد؟

اگر شما ترجیح می‌دهید چیزی غیر از روکش استفاده کنید، می‌توانید از پرشدگی بیشتری استفاده کنید. متاسفانه، با پر شدگی بیشتر خطر شکستگی وجود دارد که این خود نیاز به درمان اضافه دارد.

آیا آماده سازی دندان برای روکش درد دارد؟

دندانپزشک شما هنگام آماده کردن دندان برای یک روکش از بی حس کننده موضعی استفاده می‌کند و دردی که احساس می‌کنید درست شبیه به پر کردن دندان است و هیچ چیز متفاوتی احساس نخواهید کرد. اگر شما در مرحله دوم روکش گذاشتن هستید و هیچ عصبی در دندان وجود ندارد، بی حس کننده موضعی لازم نیست.

آیا روکش دندان من مشخص خواهد بود؟

دندانپزشک به طور دقیق روکش را با دندان هایتان مطابقت می‌دهد و تا حد ممکن کاری می‌کند که روکش جلب توجه نکند.

آیا با گذاشتن روکش تفاوتی احساس خواهم کرد؟

در ابتدا ممکن است احساس کنید که روکش با بقیه دندان ها متفاوت است، اما بعد از چند روز طبیعی‌تر و کمتر قابل توجه خواهد بود. اگر بایت شما صحیح نباشد(طرز قرارگیری دندان ها روی همدیگر)، باید تنظیمات لازم برای شما انجام شود، دندانپزشک شما توصیه‌های لازم در این زمینه را به شما ارائه خواهد کرد.

“کپی فقط با ذکر منبع و لینک بلامانع است.”

مقالات مرتبط

بهداشت دهان و دندان

دهان اولین قسمت لوله گوارش است. حفره دهان از لب‌ها شروع و به حلق محدود می شود. دندان‌ها داخل حفره دهان قرار دارند. دندان‌ها در

مطالعه »

ارتودنسی لینگوال یا مخفی

اصطلاح لینگوال یا مخفی در ارتودنسی به سطح داخلی (زبانی یا کامی) دندان اشاره دارد. بریس‌های مورد استفاده در ارتودنسی لینگوال مانند بریس‌هایی که در

مطالعه »

هزینه ارتودنسی

وقتی دندانپزشک تشخیص می‌دهد که شما یا کودکتان به سیم‌کشی دندان نیاز دارید، اغلب این به منزله شروع چندین جلسه ویزیت دندانپزشکی و تقبل هزینه‌های

مطالعه »
تماس با ما